| عنوان | تأثیرات شناختی رسانه در انتقال پیام با موضوع کودک آزاری |
| تعداد صفحات | 25 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه سال 12 پیاپی 49 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
| محدوده صفحات | 263-239 |
| کلید واژه | دانش رسانه کودک آزاری احساس پیامهای رسانهای انتقال دانش علوم شناختی حسپذیری برانگیختگی احساسی |
| چکیده |
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی اثرات شناختی پیام بر مخاطبان ایرانی است تا مشخص شود یک پیام رسانهای با محتوای مشابه در سه قالب ویدئویی، متنی و چندرسانهای، چه میزان در انتقال دانش و برانگیختگی احساسی به مخاطبان موثر است. در نمونهگیری سهمیهای، 204 نفر (102 مرد و 102 زن) در گروههای سنی جوان، میانسال و سالمند انتخاب شدند و هرکدام بعد از دریافت پیام، به پرسشنامه طراحی شده در دو بخش دانش و احساس، پاسخ دادند. مطابق یافتههای تحقیق در هر سه قالب، زنان بیشتر از مردان در مواجهه با پیام های رسانه ای دچار برانگیختگی حسی شدند و در انتقال دانش نیز در مجموع نمونهها، زنان نسبت به مردان جایگاه برتری داشتند. در تاثیرپذیری حسی، از میان پنج حس منفی عصبانیت، ترس، اضطراب، تنفر و ترحم، در هر سه قالب، برانگیختگی تنفر بیشتر بود. نتایج نشان داد بین متغیر گروه سنی و میانگین حسپذیری و همچنین بین متغیر جنسیت و میانگین حسپذیری، همبستگی معنادار است و والدین تاثیرپذیری بیشتری نسبت به افراد غیروالد داشتند. همبستگی معناداری بین میزان تاثیرپذیری حسی و دانشی وجود ندارد و قالب ویدئویی، هم در انتقال دانش و هم در انگیزش عواطف، بیشترین تاثیرگذاری را در مقایسه با دو قالب دیگر نشان داد. |
| کد مقاله | 48760 |
| تعداد بازدید | 71 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...