• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان توزیع امر محسوس و ناشمارش شده‌ها: بررسی کنش سیاسی مادران در دهه 60 شمسی در ایران
تعداد صفحات 25
نویسنده سارا یوسفی خواه - محمدتقی کرمی قهی - وحید شالچی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی - دانشگاه تهران شماره 2
تاریخ انتشار زمستان - 1402
محدوده صفحات 227-203
کلید واژه ایران  مادر ایرانی  کنش سیاسی  دهه شصت   نظریه سیاسی رانسیر  توزیع امر محسوس  مادران دهه 60  تولید امر سیاسی  مراقبت برابری جویانه  
چکیده این مقاله به مادرانی اشاره می‌کند که از دسترسی به تفکر و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی محروم شده‌اند. گروهی که به واسطه‌ی طبقه‌بندی جامعه بر اساس سیستم آموزشی، به عنوان طبقه‌ی فاقد رتبه‌ی اجتماعی، تابع ممتازانِ فکر تلقی می‌گردند. این پژوهش مادران را به عنوان افرادی با کنشگری و تاثیرگذاری در جامعه تلقی می‌کند، بدون اینکه آن‌ها را به عنوان یک قشر منفعل و وابسته به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان، همچنین حامی سنت‌های نابرابر موجود، بداند.
این تحقیق به بررسی کنش‌های مادرانِ فاقد تحصیلات در دهه 60 در ایران می‌پردازد و نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه اقداماتی انجام داده‌اند که موجب تغییرات در امور قابل شنیدن، قابل رؤیت و طبیعی‌پنداشته، شده‌اند. این گروه از مادران، که بر اساس سیستم آموزشی به عنوان طبقه‌ای بدون دانش و آگاهی معرفی شده‌اند، در واقعیت به عنوان افرادی با کنش‌گری و تفکر تلقی می‌شوند. آن‌ها، عمدتاً ملهم از تجربه‌ی انقلاب اسلامی 57 و جنگ با تردید نسبت به نظم معمول، به تحقق اموری که به نظر ممکن نمی‌آمد، پرداخته‌اند.
در این تحقیق، شواهد با استفاده از مصاحبه‌های روایی با 12 نمونه جمع‌آوری شده‌اند. با استفاده از تکنیک تحلیل مضمونی، نتایج به عنوان "مادران محذوف: مولدان امر سیاسی" ارائه شده‌اند و شامل دو مضمون اصلی "قرائت برابری جویانه از دین در مقابل گفتار پلیسی" و "مراقبت برابری‌جویانه در برابر مراقبت پلیسی" همچنین پنج مضمون فرعی دیگر می‌شوند. نتایج نشان می‌دهند که این مادران به ایجاد ارزش‌های جدید در زندگی دختران جوان خود پرداخته‌اند و اهمیت تردید در روش‌های تفکر و عمل برابری‌جویی در جامعه را تاکید می‌کنند.

کد مقاله 48653
تعداد بازدید 12

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397