عنوان | بررسی درک دختران از دخترانگی و تبیین آن در نظام سیاستگذاری و برنامهریزی اجتماعی (با تأکید بر بند 5 و 12 سیاستهای کلی خانواده) |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | راهبرد اجتماعی فرهنگی - پژوهشكده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام - علمی پژوهشی سال 12 شماره 5 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1402 |
محدوده صفحات | 180-153 |
کلید واژه | هویت تجربه زیسته ادراک خود دخترانگی ادراک دختران سیاستگذاری تجارب زیسته دختران زیست جهان هویت دختران سیاستهای کلی خانواده برنامهریزی اجتماعی |
چکیده |
درک دختران از دخترانگی همان هویت گره خورده با جنسیت دختران میباشد که معمولاً توصیف آن در هر نظام تحلیل اجتماعی بدون توجه به ساخت منحصر به فردش بهگونهای متفاوت و حتی متناقض تفسیر و تعبیر میشود و نیاز به تبیین آن در نظام سیاستگذاری و برنامهریزی اجتماعی میباشد. هدف از پژوهش حاضر تشریح درک دختران از دخترانگی و بهتبع آن رسیدن به نقاط و نکات تحلیلی درخور توجهی در حوزه تحلیل اجتماعی خواهد بود که زمینه تأمل جدی و ارائه پیشنهادهایی در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی اجتماعی با محوریت بندهای 5 و 12 سیاستهای کلی خانواده را فراهم میسازد. بهمنظور انجام پژوهش و فراخور موضوع و مقتضیات، جهت شفافسازی توصیف تجربه زیسته دخترانگی روشی کیفی با راهبرد منتسب به روش پژوهش پدیدارشناسی انتخاب شد. توصیف درک دختران از دخترانگی نشان داد که این دختران و درکشان از دخترانگی، صرفاً معلول شرایط ساختاری یا کاستیهای نهادی نیست بلکه آنها بهجهت حضور در فضاهای سیال هویتساز، بازاندیشانه هویت شخصی و بهتبع آن هویت اجتماعیشان را بازسازی میکنند. توجه نظام تحلیل اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی به همه ابعاد تحول رخ داده میتواند ما را با ظرفیتهای جدی نسل دختران جوان و نوجوان امروز بیشتر آشنا کند. |
کد مقاله | 48635 |
تعداد بازدید | 43 |
|