• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ناپایداری پایدار؛ روایتی زنانه از موج‌های مهاجرتی در شهر یزد
تعداد صفحات 33
نویسنده فاطمه جعفری نعیمی - ملیحه علی مندگاری - علی روحانی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 22
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 123-91
کلید واژه زنان مهاجر  یزد (شهرستان)  روایت زنانه  مهاجرت داخلی  مهاجرفرست  مهاجرپذیر  ناکارآمدی سیاست‌ها  
چکیده اهداف: کشور ایران در چند دهۀ اخیر مهاجرت‌های داخلی گسترده‌ای را تجربه ‌کرده و این روند مهاجرتی در بعد بین استانی همچنان در حال افزایش است. این مهاجرت‌ها با چالش‌های وسیعی در مناطق کشور همراه بوده است. از این ‌رو پژوهش حاضر به دنبال روایتی زنانه از موج‌های مهاجرتی است. موج‌هایی‌که به‌واسطۀ ناپایداری دوسویه در مناطق مهاجرفرست و مهاجرپذیر شکل می‌گیرند.
روش مطالعه: روش پژوهش حاضر، کیفی و از رویکرد نظریۀ زمینه‌ای استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان، 21 نفر از زنان مهاجر به شهر یزد از استان‌های مختلف کشور بوده‌اند که به صورت هدفمند و به شیوۀ نمونه‌گیری نظری انتخاب شده‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌ها به شیوۀ کدکذاری باز، محوری و گزینشی انجام‌ گرفته است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر از وجود ناپایداری پایدار در چرخۀ مهاجرت داخلی کشور خبر می‌دهد. بسترهای مهاجرفرست بر اثر ناکارآمدی سیاست‌های منطقه‌ای با ناپایداری گسترده روبه‌رو بوده که زمینه‌ساز مهاجرت‌های وسیع گروهی از این مناطق شده است. از سوی ‌دیگر ناکارآمدی سیاست‌ها در مناطق مهاجرپذیر در جذب درست و متناسب جمعیت مهاجر سبب برهم‌خوردن تعادل بین جمعیت و منابع شده و بسترهای این مناطق نیز با ناپایداری‌های شدید در ابعاد گوناگون مواجه کرده است.
نتیجه‌گیری: عدم توجه به ناپایداری برخاسته از مهاجرت‌های کنترل‌نشده و فقدان مداخلۀ به‌هنگام و مناسب دولت سبب شگل‌گیری موج جدید مهاجرت از مناطق مهاجرپذیر می‌شود و این مناطق را به بسترهای جدید مهاجرفرست تبدیل می‌کند که در این مسیر اولویت با افراد با سرمایه‌های انسانی و اقتصادی بیشتر جهت حرکت به سوی کلان‌شهرهای توسعه‌یافته‌تر است. از این‌ رو این مسیر نیازمند رصد دقیق‌تر و مدیریت و سیاست‌گذاری کارآمدتر است.

کد مقاله 48620
تعداد بازدید 7

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397