عنوان | تدوین مدل پارادایمی تبعیضهای جنسیتی بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان سمنان |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 30 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1403 |
کلید واژه | تبعیض جنسیتی دانشآموزان دختر مدل پارادایمی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی گراندد تئوری سمنان ارائه مدل تدوین مدل |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تبعیضهای جنسیتی بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان سمنان بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقولهها و واحد ثبت) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند؛ که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه تبعیض جنسیتی در آموزشوپرورش به چاپ رسانده بودند. همچنین برخی مدیران و معلمان زن که در مورد موضوع پژوهش علاقمند بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، در مورد خبرگان و اساتید، از روش نمونهگیری هدفمند و در مورد مدیران و معلمان زن، از روش گلوله برفی استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 17 نفر (11 استاد و 6 مدیر و معلم) بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. درنهایت مقولهها در قالب 7 مقوله و 40 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (2 مقوله)، مقوله اصلی: تبعیض جنسیتی (1 مقوله)، راهبردها (1 مقوله)، شرایط زمینهای (1 مقوله)، شرایط مداخلهگر (1 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. با بهرهگیری از شرایط علی، شرایط مداخلهگر و شرایط زمینهای، با اتخاذ راهبردهایی منجر به کسب پیامدهای عنوانشده نمود. *فایل به زودی بارگذاری خواهد شد* |
کد مقاله | 48607 |
تعداد بازدید | 16 |
|