• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی اعتیاد زنان به مواد مخدر در سریال‌های تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه: سریال مادرانه)
تعداد صفحات 30
نویسنده علی اکبر رزمجو - معصومه قاسمی - محمدعلی هرمزی‌زاده
مشخصات نشریه  اعتیاد پژوهی - ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری - علمی پژوهشی سال 17 پیاپی 69
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 300-271
کلید واژه اعتیاد  اعتیاد زنان  اعتیاد در خانواده  زن در سیما  مواد مخدر  زن در سریال‌های تلویزیونی  سریال‌های تلویزیونی  مجموعه‌های تلویزیونی  عوامل خانوادگی  نشانه‌شناسی  صدا و سیما  مصرف کنندگان مواد مخدر  علل اعتیاد زنان  سوء مصرف مواد   سیمای ملی  سریال‌های ایرانی  سریال مادرانه  علل اعتیاد  تلویزیون ایران  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر مطالعه شیوه­ های برساخت و بازنمایی اعتیاد زنان به مواد مخدر در مجموعه­ های داستانی تلویزیون در سریال «مادرانه» بود.
روش: روش پژوهش کیفی از نوع نشانه ­شناختی بارت شامل رمزگان هرمنوتیکی، رمزگان واحدهای کمینه معنایی، رمزگان نمادین، رمزگان کنشی و رمزگان فرهنگی بود و شیوه تحلیل بر اساس این رمزگان بود. جامعه آماری این پژوهش، سریال‌ مادرانه بود و روش نمونه ­گیری به صورت هدفمند بود.
یافته‌ها: نتایج نشان داد این مجموعه با کاربست انواع مختلف رمزگان سعی در به تصویر کشیدن اعتیاد زنان به مواد مخدر دارد تا شکلی از دلایل به دام افتادن زنان را به منزله الگو معرفی کند. برخی از عمده­ ترین تصاویر ارائه شده از اعتیاد زنان در این مجموعه این است که خانواده عامل مهمی در گرایش افراد به اعتیاد است و مشکلات خانوادگی از جمله طلاق نقش بسزایی در این مسئله دارد. اعتیاد هم در خانواده مرفه و در هم خانواده فقیر دیده می‌شود و در این سریال نمایش داده شده است که شخصیت فرد وابسته به مواد یک بیمار است و سستی اراده و انگیزه دارد. طبق نتایج، شخصیت فرد وابسته به مواد با انگ و برچسب در خانواده و جامعه مواجه است و اعتیاد مقدمه ­ای بر سایر آسیب­ های اجتماعی دیگر است.
نتیجه ­گیری: طبق نتایج، دلایل اعتیاد اشاره به عوامل مختلف فردی، خانوادگی، و اجتماعی دارد که عامل خانوادگی مهم‌ترین دلیل آن نشان داده شده است. از این رو لازم است بیشتر به سریال‌هایی با مضمون اعتیاد پرداخته شود و در آن‌ها علاوه بر دلایل گرایش به اعتیاد و شیوه مواجهه با آن به راهکارهای پیشگیری از آن هم توجه شود.

کد مقاله 48606
تعداد بازدید 5

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397