• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس سبک زندگی اسلامی، بخشودگی بین فردی، با میانجیگری ذهن آگاهی در زنان شاغل
تعداد صفحات 33
نویسنده لیلا ذوقی - محبوبه فتح‌اله‌زاده - ظریفه رمضانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 645-613
کلید واژه زنان شاغل  سلامت زنان  سلامت عمومی  سبک زندگی  زن و سبک زندگی  ذهن آگاهی  سلامت روانی زنان  سبک زندگی اسلامی  بخشودگی بین فردی  راه آهن  
چکیده زمینه و هدف: زنان به‌عنوان نیمی از نیروی انسانی موجود در جوامع بشری محسوب می‌گردند که خود مهم‌ترین منابع توسعه‌اند و بررسی سلامت روان در آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین برازش مدل ساختاری پیش‌بینی سلامت عمومی بر اساس سبک زندگی اسلامی، بخشودگی بین فردی با میانجیگری ذهن آگاهی در زنان شاغل راه‌آهن انجام گرفت.
روش: ماهیت هدف پژوهش کاربردی و روش پژوهش، توصیفی - همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است و جامعه آماری آن را کلیه زنان شاغل در راه‌آهن کل کشور در سال 1401 بود؛ و نمونه آماری 200 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات؛ پرسش‌نامه‌های سلامت عمومی گلدبرگ (1989)، ذهن آگاهی براون و ریان (2003)، بخشودگی میان فردی احتشام زاده (1388) و سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) بودند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای spss-26 و Amos-18 تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد سبک زندگی اسلامی، بخشودگی میان فردی و ذهن آگاهی بر سلامت عمومی در زنان شاغل راه‌آهن اثر مستقیم دارد؛ و همچنین اثر غیرمستقیم سبک زندگی اسلامی و بخشودگی میان فردی با میانجی‌گری ذهن آگاهی بر زنان شاغل راه‌آهن تأیید شد.
نتیجه‌گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر، طراحی مداخلات روان‌شناختی مؤثر برای پیشگیری از اختلالات روانی و افزایش سلامت عمومی زنان شاغل با محتوای سبک زندگی اسلامی و آموزش ذهن آگاهی و بخشودگی توسط روان شناسان، مشاوران و با همکاری مراکز مشاوره توصیه می‌گردد.

کد مقاله 48501
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397