• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی الگوی برنامه درسی تحکیم بنیان خانواده و شناسایی عوامل مغفول آن در آموزش‌های پیش از ازدواج
تعداد صفحات 40
نویسنده محمدحسین زارعی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1402
محدوده صفحات 408-369
کلید واژه استحکام خانواده  فارس (استان)  پیش از ازدواج  برنامه‌های درسی  طراحی الگو  مشاوره پیش از ازدواج  آموزش پيش از ازدواج  الگوی برنامه درسی  عوامل تحکیم خانواده  مشاوران پیش از ازدواج  مؤلفه‌های مغفول  
چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامۀ درسی تحکیم بنیان خانواده و شناسایی مؤلفه‌های مغفول آن در آموزش‌های پیش از ازدواج است.
روش: این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته از سه رویکرد (رویکرد کیفی تحلیل محتوا و تحلیل اسناد، و رویکرد کمّی با روش توصیفی ـ پیمایشی) بهره گرفته است. برای شناسایی مؤلفه‌های تحکیم بنیان خانواده، تعداد 21 مقاله فارسی در مکس‌کیودا با پارادایم تفسیرگرایی تحلیل شد و به‌منظور طراحی الگوی برنامۀ درسی با 17 نفر از متخصصان موضوعی مصاحبۀ نیمه­ ساختاریافته صورت گرفت. نمونه‌گیری مقاله به­ صورت هدفمند بود. معیار انتخاب نمونه، اشباع داده‌ها و روایی و اصالت داده‌ها توسط 6 نفر از متخصصان موضوعی تأیید شد. در بخش کمّی، نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده انجام شد و تعداد نمونه 108 نفر از مشاوران پیش از ازدواج در استان فارس و معیار انتخاب جدول کرجسی مورگان بود. ابزار اندازه‌گیری پرسش­نامۀ محقق‌ساخته با 43 سؤال بود که روایی محتوایی آن تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ (95/0) سنجیده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش مؤلفه‌های تحکیم بنیان خانواده را با 380 کد باز، 70 کد گزینشی و 24 کد محوری معرفی کرد. پس از تحلیل محتوای متن مصاحبه‌ها به 4 مؤلفۀ اصلی و 25 مؤلفۀ فرعی مرتبط با آموزش‌های پیش از ازدواج در زمینۀ تحکیم بنیان خانواده دست یافتیم. در بخش کمّی، مؤلفه‌های مرتبط با ارزش‌ها و اعتقادات، دستورات الهی و شیوه‌های تربیتی با میانگین کمتر از 5/3 و رتبۀ 29 تا 43 در این آموزش‌ها مغفول مانده‌اند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های بخش کیفی پژوهش که منجر به طراحی الگوی برنامۀ درسی تحکیم بنیان خانواده در آموزش‌های پیش از ازدواج شده است، نشان داد که این الگو باعث ارتقاء کیفیّت زندگی می­شود و نگرش‌مثبت نسبت به ازدواج در جامعه ایجاد خواهد کرد. علاوه‌براین، کاهش بسیاری از معضلات اجتماعی ازجمله طلاق، جرم، اعتیاد و تناقض‌های فرهنگی را به همراه خواهد داشت. البته در این میان نباید از مؤلفه‌های مغفول در آموزش‌های پیش از ازدواج چشم‌پوشی کرد؛ زیرا اثرگذاری زیادی در تحکیم نهاد خانواده دارند و بی‌توجهی به آن‌ها آثار نامطلوبی را برای اجتماع به همراه خواهد داشت.

کد مقاله 48493
تعداد بازدید 12

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397