عنوان | بررسی مؤلفههای آموزشی انتخاب همسر بر اساس فرهنگ ایرانی: یک مطالعه کیفی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | طلوع بهداشت یزد سال 22 شماره 3 پیاپی 99 |
تاریخ انتشار | مرداد و شهریور - 1402 |
محدوده صفحات | 49-33 |
کلید واژه | ازدواج همسرگزینی معیارهای انتخاب همسر ایران فرهنگ یزد (شهرستان) مطالعه کیفی نظریه زمینهای فرهنگ ایرانی مؤلفههای آموزشی |
چکیده |
مقدمه: یکی از راههای ارتقای فرهنگ و ارزشهای جامعه اسلامی در ایران شناسایی و معرفی مؤلفه های انتخاب همسر است. شناخت این مؤلفه ها می تواند موجب انتخاب همسرگزینی مناسب و پیشگیری از خطاهای متداول در این زمینه گردد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مؤلفههای آموزشی انتخاب همسر در جامعۀ ایرانی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و با ماهیت اکتشافی-توصیفی بود که با استفاده از نظریۀ داده بنیاد و به کارگیری روش نظاممند استراوس و کوربین به طور همزمان به گردآوری، اجرا و تحلیل دادهها پرداخته شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی مشاوران خانواده، اساتید هیئت علمی و مدیران مراکز مشاوره دخیل در زمینۀ آموزش و مشاورۀ ازدواج شهرستان یزد در سال 1401 بود. از اینرو، برای نمونۀ پژوهش، 32 مشارکتکننده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها نیز از طریق مصاحبۀ نیمه ساختارمند و ضبط مصاحبهها گردآوری شد. یافتهها: نتایج کدگذاری باز نشان داد از 254 گزاره استخراج شده، 27 مفاهیم در قالب 11 مقوله به دست آمد. کدگذاری محوری با ادغام و ارتباط بین مقولات، پنج مؤلفه اصلی (آگاهی از فلسفۀ ازدواج، انتخاب هوشمند، سواد ازدواج، راهبردهای عقلانی-هیجانی و سبک ارزشمند ازدواج) را مطرح نمود. کدگذاری انتخابی نیز با طراحی چارچوب پارادایم به صورت ترسیمی، نظریۀ نهایی خود را به نمایش گذاشت. نتیجهگیری: شناسایی ابعاد و مؤلفههای همسرگزینی میتواند راهگشای سنجش و ارزیابی جوانان در شرف ازدواج توسط مشاوران پیشاز ازدواج و زوجدرمانگران باشد؛ زیرا موجب گرفتن تصمیمات حیاتی و مهم در انتخاب شریک زندگی برای جوانان خواهد بود. |
کد مقاله | 48479 |
تعداد بازدید | 16 |
|