• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آیا عملکرد جنسی زنان مبتلا به چاقی متفاوت است؟ یک مطالعه مروری نقلی
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم عمیقی - زهره کشاورز - مهدی عالم رجبی - ملیحه نصیری
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 10
تاریخ انتشار دى - 1402
محدوده صفحات 130-121
کلید واژه اختلالات جنسی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  عملکرد جنسی  چاقی  مشکلات جنسی زنان  زنان چاق  
چکیده مقدمه: با توجه به شیوع روزافزون چاقی و اهمیت بررسی ارتباط بین اختلال عملکرد جنسی و چاقی در زنان و نیاز به مطالعات مروری که به جمع‌بندی نتایج مطالعات مشابه می ­پردازد، مطالعه حاضر به‌صورت نظام‌مند و با هدف تعیین عملکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی با استفاده از پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان انجام شد.
روش‌کار: در این مطالعه مرور سیستماتیک، بر اساس چک‌لیست پریزما، مروری بر متون با رویکرد نظام‌مند در زمینه بررسی عملکرد جنسی در زنان چاق با استفاده از پرسشنامه FSFI انجام شد. در این راستا یک مرور نظامند در پایگاه­ های Web of Science، PubMed، MEDLINE و ... انجام شد. کلیدواژه‌های مورد استفاده شامل: عملکرد جنسی، چاقی و زنان بود. در این مرور سیستماتیک از تمام مقالات مشاهده‌ای انگلیسی و فارسی از ابتدا تا سال 2022 استفاده شد.
یافته ­ها: در این مطالعه، ابتدا 761 مقاله از پایگاه­ ها و منابع مورد بررسی استخراج شد که در نهایت 5 مقاله چاپ شده دارای معیارهای ورود به این مرور سیستماتیک بودند. از میان مقالات، 4 مقاله به زبان انگلیسی و 1 مقاله به زبان فارسی بود. در این مطالعات نمرات عملکرد جنسی حاصل از گروه چاق به‌صورت نمره کل، میل جنسی، تحریک یا برانگیختگی جنسی، رطوبت مهبلی، ارگاسم، رضایت جنسی و درد مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که این مرور با هدف تعیین کارکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی با استفاده از پرسشنامه FSFI انجام شد، در اکثر مطالعات، کاهش نمرات در پرسشنامه و حیطه‌های مختلف کارکرد جنسی مشاهده شد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج حاصل از بیشتر مطالعات مورد بررسی در این مرور سیستماتیک، اختلال عملکرد جنسی در زنان مبتلا به چاقی بیشتر است، لذا توصیه به ارزیابی عملکرد جنسی به‌طور معمول در افراد چاق کمک می ­کند تا افرادی که نیاز به مداخله دارند، شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند.

کد مقاله 48478
تعداد بازدید 15

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397