• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نیازهای سلامت باروری زنان و دختران در بلایای طبیعی: یک مقاله مرور نظامند
تعداد صفحات 12
نویسنده فرزانه صفاجو - فاطمه ناهیدی - فضل الله احمدی
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 8
تاریخ انتشار آبان - 1402
محدوده صفحات 89-78
کلید واژه بهداشت باروری  بلایای طبیعی  مرور نظام‌مند  سلامت باروری  زنان سنین باروری  نیازهای بهداشتی  
چکیده مقدمه: بلایای طبیعی، یکی از بحران­ های رو به افزایش در جهان می­ باشند. تأثیر این بحران­ ها بر روی زنان و دختران بالغ، بیشتر از سایر گروه­ های جامعه می ­باشد. نیازهای سلامت باروری زنان و دختران بالغ، یکی از مسائل مهم در زمان وقوع بحران­ های طبیعی است که نیازمند توجه ویژه می ­باشد. اگرچه میزان توجه به این موضوع، افزایش یافته ­است؛ همچنان، نیازهای سلامت باروری مورد غفلت قرار گرفته ­است. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تأثیر بلایای طبیعی بر نیازهای بهداشت باروری زنان و دختران سنین باروری انجام شد.
روش‌کار: در این مطالعه مرور نظامند، بانک‌های اطلاعاتی Web of Science، PubMed، Scopus و Cochrane Library در بازه­ سال­ های 2023-2011 با استفاده از کلیدواژه‌های MESH شامل Natural disaster،Reproductive Health ، Women و Girl مورد جستجو قرار گرفتند. کیفیت مطالعات با توجه به چک‌لیست­ های STROBE و انستیتو جوآنا بریگز (JBI) ارزیابی ­شد و سپس 10 مطالعه واجد شرایط، مورد تجزیه و تحلیل قرار­ گرفت.
یافته­ ها: زنان و دختران در طی بلایای طبیعی با مشکلات متعددی در رابطه با بهداشت باروری مواجه می ­شوند. نیازهای بهداشت باروری زنان و دختران در حین بلایای طبیعی شامل نیازهای مرتبط با سلامت مادر و کودک، بهداشت قاعدگی و تناسلی، بلوغ زودرس و دسترسی به خدمات سلامت باروری می باشد.
نتیجه ­گیری: وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، سیل برق ­آسا و زلزله، باعث می­ شود نیازهای بهداشت باروری در زنان و دختران به خوبی تأمین نگردد، بنابراین، زنان و دختران پس از آن دچار مشکلات عدیده ­ای می ­گردند. از این‌رو توصیه می­ گردد تا زیرساخت­ ها و آموزش­ های لازم جهت آمادگی در برابر وقوع بلایای طبیعی احتمالی صورت ­گیرد.

کد مقاله 48477
تعداد بازدید 19

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397