• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روان‌سنجی پرسشنامه نیازهای روانی بارداری در دوران بارداری
تعداد صفحات 13
نویسنده سحر رضایی - محمود گودرزی
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 6
تاریخ انتشار شهريور - 1402
محدوده صفحات 36-24
کلید واژه دوران بارداری  بارداری  زنان باردار  روایی  پایایی  کرمانشاه  اعتباریابی  طراحی پرسشنامه  نیازهای روان‌شناختی  اعتباریابی پرسشنامه  نیازهای زنان  زنان شهر کرمانشاه  نیازهای روانی زنان  پرسشنامه نیازهای روانی بارداری  
چکیده مقدمه: ارضاء نیازهای روانی در دوران بارداری به‌عنوان احساس رضایت، افزایش استقلال، بهبود تعامل بین دیگران و محیط و افزایش خودبه‌خودی انرژی روانی برای دستیابی به بارداری و زایمانی موفق تعریف می‌شود. مطالعه حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نیازهای روانی بارداری انجام شد.
روش‌کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر داده ترکیبی کیفی و کمّی (آمیخته) و از نظر روش مطالعه، داده بنیاد است. جامعه آماری شامل زنان مراجعه کننده به کلینیک‌های تخصصی زنان و مراکز مامایی در سال 1402-1401 شهر کرمانشاه بود که از طریق نمونه‌گیری هدفمند با معیار ورود تا اشباع نظری 40 نفر انتخاب و تحت مصاحبه عمیق قرار گرفتند. پس از تحلیل مصاحبه‌ها، ابزاری متناسب با بافت ایرانی برای اندازه ­گیری نیازهای روانی بارداری تنظیم شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمّی از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ­ها: بر اساس نتایج تحلیل عامل اکتشافی، 6 عامل استخراج شد و بر اساس نتایج تحلیل عامل تأییدی برازش مدل شش بُعدی نیازهای روانی بارداری تأیید شد. به لحاظ مبانی نظری و محتوای سؤال‌ها، این عوامل با عناوین (حمایت‌طلبی، محبت‌خواهی، انگیزه و امید، درک هیجانی، همدلی و نیاز جنسی) نام‌گذاری شد. همچنین پایایی پرسشنامه 89/0 گزارش شد.
نتیجه ­گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد پرسشنامه نیازهای روانی بارداری، از روایی و پایایی لازم برخوردار است و می‌توان از طریق این ابزار، به سنجش نیازهای روانی زنان باردار پرداخت.

کد مقاله 48476
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397