• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی اثربخشی مشاوره شناختی رفتاری بر افسردگی زنان نابارور از طریق آموزش مبتنی بر وب
تعداد صفحات 10
نویسنده مریم اله‌دادیان - اشرف زارعی ابوالخیر - شمیلا مشرف
مشخصات نشریه  دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد شماره 4 پیاپی 167
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1402
محدوده صفحات 66-57
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  زنان اصفهان  زنان نابارور  ناباروری زنان  اصفهان  آموزش مجازی  ناباروری  زنان افسرده  رویکرد شناختی رفتاری  
چکیده مقدمه و هدف: ناباروری به‌عنوان یکی از مشکلات عدیده در طب زنان است که به عدم باروری بعد از یک سال مقاربت بدون حفاظت از حاملگی اطلاق می‌شود. طبق مطالعات، حدود 11 تا 51 میلیون نفر در جهان از مشکل ناباروری رنج می‌برند. با توجه به شیوع ناباروری و فقدان حمایت‌های اجتماعی، تألمات روحی و اطلاعات ناکافی در این زمینه، مشاوره می‌تواند در مدیریت بحران ناباروری کمک‌کننده باشد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی با رویکرد یک گروه مداخله و یک کنترل است که در سال 1397 با مشارکت 60 زن نابارور در اصفهان انجام شد. این زنان، گروه مداخله را از طریق آموزش مجازی به‌صورت ویس دریافت کردند. بدین‌گونه که نمونه‌ها را طی 5 هفته با 5 ویس 30 دقیقه‌ای آموزشی و مشاوره‌ای دریافت می‌کردند، داده‌ها با آزمون t زوجی و کوواریانس با spss نسخه 20 تجزیه شد.
نتایج: با توجه به نتیجه‌ آزمون تی زوجی میانگین امتیاز افسردگی آزمودنی‌های گروه کنترل در پس‌آزمون نسبت به پیش-آزمون اختلاف معناداری نداشت ولی در گروه مداخله میانگین امتیاز افسردگی قبل از مداخله 01/8 ± 93/17 بوده که پس از مداخله به مقدار 77/6 ± 50/14 کاهش یافته است.
نتیجه‌گیری: آموزش مجازی سبب بهبود افسردگی در گروه مداخله شد.

کد مقاله 48474
تعداد بازدید 22

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397