• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط باورهای مذهبی با رفتارهای باروری در زنان سنین باروری: یک مرور نظام‌مند
تعداد صفحات 14
نویسنده اعظم امیریان - محمدامین جندقیان بیدگلی - فرزین خوروش - فاطمه عبدی - نگین شاطریان - مرجان جعفری مهر
مشخصات نشریه  دانشكده پزشكي اصفهان - دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 41 پیاپی 737
تاریخ انتشار آذر - 1402
محدوده صفحات 865-853
کلید واژه باروری زنان  باروری  باورهای مذهبی  مذهب  دینداری  مرور نظام‌مند  رفتار باروری  زنان سنین باروری  
چکیده مقدمه: رفتارهای باروری، یکی از موضوعات نگران‌کننده در کشور‌های با نرخ باروری کمتر از حد جایگزین می‌باشند. علاوه بر ابعاد اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر کاهش نرخ باروری، ارتباط مؤلفه‌های دیگری مانند مذهب نیز در نظر‌ گرفته شده ‌است. اما هنوز ارتباط آن با رفتارهای باروری به‌روشنی مشخص نیست. بنابراین مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین ارتباط باورهای مذهبی با رفتارهای باروری در زنان سنین باروری انجام شد.
روش‌ها: در این مطالعه‌ی مرور سیستماتیک، پایگاه‌های اطلاعاتی Web of Science، PubMed،Scopus، SID، Magiran، با موتور جستجوی Google Scholar و محدود به مقاله‌های فارسی و انگلیسی زبان منتشر شده در بازه‌ی زمانی 2008 تا 2023 بررسی شد. به منظور جستجوی مقالات در منابع فارسی از کلید واژه‌های مذهب، باور، زنان، باروری، رفتار باروری و در منابع انگلیسی از کلید واژه‌های Religion، Belief، Reproductive behavior، Women، Fertility استفاده شد. ارزیابی کیفیت مطالعات با STROBE انجام گردید.
یافته‌ها: 27 مطالعه مطابق با معیارهای ورود لحاظ شدند. تمام نتایج حاکی از ارتباط باورهای مذهبی بر یک یا چند مؤلفه مرتبط با رفتارهای باروری از قبیل مسئولیت‌پذیری، استفاده از روش‌های پیشگیرانه، بارداری ناخواسته، آگاهی‌های جنسی، گرایش به باروری، روش‌های اهدایی کمک باروری و نگرش نسبت به تعداد مطلوب فرزندان بودند. همچنین نگرش‌های اسلامی نوعی نقش محافظت‌کننده در برابر رفتارهای نامناسب بهداشت باروری برای مسلمانان دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که رفتارهای باروری با باورهای مذهبی ارتباط مستقیم دارد. یکی از عواملی که می‌تواند نقش مثبتی در نگرش افراد به رفتار باروری داشته باشد، موضوع دینداری است که می‌تواند باعث افزایش روند جمعیت در قومیت‌های مختلف شود. بنابراین لازم است مؤلفه‌ی مذهب را در سیاست‌گذاری‌های حوزه‌ی باروری مدنظر قرار داد. هر چند مطالعات بیشتری در این زمینه باید انجام شوند.

کد مقاله 48458
تعداد بازدید 13

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397