• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین جامعه‌شناختی ارزش‌های خانوادگی محلات حاشیه‌نشین شهر تهران (با تأکید بر نگرش‌های جنسیتی)
تعداد صفحات 11
نویسنده نرگس رحمانی - تقی آزادارمکی - باقر ساروخانی
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 24-14
کلید واژه نگرش‌های جنسیتی  تغییرات ارزشی  تهران  تبیین جامعه‌شناختی  ارزش‌های خانوادگی  ارزش‌های جنسیتی  محلات تهران  تحول ارزش‌های خانواده  حاشیه‌ نشینی  محلات حاشیه‌ نشین   منطقه 19 تهران  منطقه 4 تهران  ارزش‌های مادی خانواده  حاشیه نشینی شهری  ارزش‌های مادی  ارزش‌های فرامادی  ارزش‌های فرامادی خانواده  
چکیده مقدمه: در شرایط کنونی جامعه ایرانی، کمتر کسی است که باور به تغییر ارزش‌های خانوادگی نداشته باشد. ارزش‌های اجتماعی هسته اساسی کنش اجتماعی و پایه و اساس نظم اجتماعی در جامعه محسوب می‌شوند. به‌همین دلیل پژوهش حاضر به‌دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که جهت تغییر و تحولات ارزش‌های خانوادگی در محلات حاشیه‌نشین شهر تهران چگونه است؟
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای و با نسخه اشتراوس و کوربین انجام‌ شده است. نمونه‌ها منطبق بر شرکت‌کننده هدفمند و نظری انتخاب شدند. نمونه‌ها از افراد هجده سال به بالای محلات حاشیه‌نشین و جهت تطبیق و مقایسه با سایر محلات منطقه نوزده و چهار انتخاب شدند. بر اساس معیار اشباع نظری، سی مصاحبه عمیق انجام گرفت. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد.
نتایج: بر اساس روش نظریه گراندد مقوله‌های نگرش جنسیتی به اشتغال زنان، نابرابری فرصت‌های شغلی، نگرش‌های جنسیتی به جنسیت، هم‌سطح بودن زن و مرد، قدرت تصمیم‌گیری در خانواده، برساخت شدند.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش با تکیه‌بر نظریه تغییرات ارزشی رونالد اینگلهارت نشان دادند، جهت تغییرات ارزشی محلات حاشیه‌‌نشین مورد مطالعه همانند محله‌هایی که در متن جامعه شهری واقع بودند (غیر حاشیه‌نشین) به سمت ارزش‌های جنسیتی فرامادی گرایش داشتند. به‌عبارتی می‌توان گفت سمت‌وسوی نگرش‌های جنسیتی از نگاه‌های سنتی فاصله گرفته و به‌سوی مدرن و پست‌مدرن شدن درحرکت است.

کد مقاله 48256
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397