• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رشد پس از آسیب در تجارب زیسته زنان: مطالعه پدیدارشناختی
تعداد صفحات 7
نویسنده طیبه جهانگیری - منصوره تجویدی - فاطمه محمدی شیرمحله - ناهید دهقان نیری
مشخصات نشریه  فرهنگ و ارتقاء سلامت شماره 3 پیاپی 23
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 496-490
کلید واژه سلامت زنان  تجربه زنان  تجربه زیسته  سزارین  زایمان طبیعی  پدیدارشناسی  تهران  مشهد  قم (شهرستان)  زایمان واژینال  سلامت روانی زنان  زنان شهر تهران  زنان مشهد  سلامت روانی  کرج (شهرستان)  رشد پس از آسیب  رشد پس از سانحه  رشد روانی  زایمان طبیعی پس از سزارین  رشد روانی پس از سانحه  
چکیده زمینه و هدف: زایمان طبیعی بعداز سزارین می تواند از تکرار سزارین و عوارض متعدد ناشی از ان پیشگیری کند لذا این پژوهش با هدف بررسی تبیین تجارب زیسته و عملکرد روانی این مادران انجام شد.
روش: این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی هرمنیوتیک انجام شد. مشارکت‌کنندگان 17 زن با سابقه زایمان طبیعی پس از سزارین بودند که به صورت هدفمند از بین زنان بیمارستان‌ها و مراکزدرمانی تهران، کرج، مشهد و قم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه بدون ساختار بود که فرآیند تکمیل و اتمام مصاحبه‌ها تا زمان دستیابی به اشباع ادامه یافت. برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از الگوی هفت مرحله‌ای دیکلمن و همکاران استفاده شد.
یافته‌ها: درتحلیل داده‌ها، مضمون اصلی، رشد پس از آسیب که نشان‌دهنده ارتقاء عملکرد روانی است؛ شناسایی شد. این مضمون به‌وسیله پنج زیر مضمون ادراک تهدید و استفاده از راهبردهای مقابله‌ای کارآمد، جایگزینی هویت موفق به جای هویت شکست خورده، فهم تجارب و تقویت باورهای معنوی، توسعه و بهبود روابط عاطفی بین فردی و تقویت باورهای خودکارآمدی شکل گرفت.
نتیجه‌گیری: از تحلیل داده‌ها چنین استنباط شد که زنان دارای زایمان واژینال پس از سزارین با استفاده از سرمایه‌های فردی و اجتماعی در مبارزه با موانع ذهنی و چالش‌های درونی و بیرونی زایمان طبیعی بعد از سزارین توانستند با موفقیت از عهده آن برآیند و به سطح بالاتری از عملکرد روانی و تغییرات مثبت در شناخت و هیجان و بعد هم رفتار نایل آیند.

کد مقاله 48235
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397