• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارتباط بین دینداری و علائم افسردگی زنان پس از زایمان در شهرستان نورآباد دلفان
تعداد صفحات 8
نویسنده سیده راضیه پورمحمدی - مرتضی پهلوانی - سمیرا کرامتی کلی - رضیه سادات کرماجانی
مشخصات نشریه  اسلام و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی بابل - علمی تخصّصی شماره 1
تاریخ انتشار 1402
محدوده صفحات 27-20
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  دینداری زنان  افسردگی پس از زایمان  دینداری  سلامت روانی زنان  بعد از زایمان  نشانه‌های افسردگی  سلامت روانی  نورآباد (لرستان)  دلفان (شهرستان)  
چکیده سابقه و هدف: گرایش انسان به دین با تاریخ بشر مقارن است، از این رو وجود اعتقادات معنوی در زندگی بسیار حائز اهمیت است و قرآن کریم که آخرین کتاب آسمانی برای هدایت بشر است، به این مسئله توجه زیادی دارد. پژوهش­‌های تجربی حاکی از هماهنگی یافته‌­ها در خصوص رابطه بین دینداری و افسردگی است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین دینداری و افسردگی در زنان پس از زایمان بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه مورد پژوهش شامل زنانی است که در بیمارستان ابن سینا واقع در شهرستان نورآباد دلفان در سال ۱۴۰۰ زایمان کرده‌­اند. در این پژوهش از دو پرسش­نامه دینداری (سراج زاده ۱۳۹۲) و پرسش­نامه افسردگی بک (۱۹۶۱)، استفاده شده است. سوالات پرسش­نامه دینداری و افسردگی به ترتیب دارای ۳۰ و ۲۱ سوال می‌­باشد. برای نمونه­‌گیری از بین زنان در بخش مامایی، در بیمارستان ابن سینا به تعداد ۳۴۱ پرسش­نامه جمع‌­آوری شد.
یافته‌ها: مقدار ضریب رگرسیون استاندارد شده (B) در این مدل برابر با ۰/۶۴۵ می‌باشد که نشان می‌دهد میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته یک همبستگی مناسب می‌باشد. ضریب تعیین (R۲) یا مجذور ضریب همبستگی چندگانه برابر با ۰/۴۱۶ بوده که بیانگر آن است که ۴۱/۶ درصد از واریانس متغیر وابسته (افسردگی) توسط متغیرهای مستقل (دینداری و مولفه­‌هایش) تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که بین دینداری و افسردگی زنان پس از زایمان رابطه تنگاتنگی وجود دارد. از این رو به نظر می­‌رسد که دینداری می‌­تواند منجر به افزایش سطح سلامت روانی زنان پس از زایمان گردد.

کد مقاله 48233
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397