• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش سبک‌های دلبستگی و احساس شرم از بدن در پیش‌بینی حساسیت به طرد و قدردانی از بدن در متقاضیان جراحی زیبایی
تعداد صفحات 12
نویسنده آتنا شاه حیدری - هاله نکوئی - توران خدایی - پوریا قاسمی
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 5 پیاپی 59
تاریخ انتشار اذر و دی - 1402
محدوده صفحات 39-28
کلید واژه زنان و جراحی زیبایی  تهران  دلبستگی زنان  سبک‌های دلبستگی  شرم از بدن  زنان شهر تهران  احساس شرم  حساسیت به طرد  عمل زیبایی  زنان متقاضی جراحی زیبایی  قدردانی از بدن  متقاضیان جراحی زیبایی  
چکیده مقدمه: نرخ جراحی زیبایی از ابتدای قرن 21 در مسیر صعودی قرار گرفته است. با توجه به خطرات جسمی و روان­ شناختی این روش، درک مولفه­ های روان­شناختی مختلف در متقاضیان جراحی زیبایی اهمیت به­ سزایی دارد. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی نقش سبک­ های دلبستگی و احساس شرم از بدن در پیش­ بینی حساسیت به طرد و قدردانی از بدن در متقاضیان جراحی زیبایی انجام شد.
روش­ کار: روش این مطالعه، توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان متقاضی جراحی زیبایی مراجعه­ کننده به مراکز جراحی زیبایی شهر تهران در سال 1401 بودند. از میان جامعه آماری، تعداد 150 نفر به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسسشنامه­ سبک­ های دلبستگی بزرگسالان، مقیاس آگاهی از بدن شیء‌انگاشته، پرسشنامه حساسیت به طرد و مقیاس قدردانی از بدن پاسخ دادند. داده‏ های جمع­ آوری شده با استفاده از ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش در سطح 01/0 معنی­ دار بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نیز آشکار کرد که 4/61 درصد واریانس حساسیت به طرد و 5/40 درصد از واریانس قدردانی از بدن به ‌وسیله سبک­ های دلبستگی و احساس شرم از بدن ‏تبیین می‏ شود.
نتیجه­ گیری: نتیجه پژوهش بیانگر نقش معنادار سبک­ های دلبستگی و احساس شرم از بدن در پیش­ بینی حساسیت به طرد و قدردانی از بدن در متقاضیان جراحی زیبایی است؛ لذا با توجه به نتایج به­ دست آمده، می­ توان گفت که بهره­ گیری از این مولفه­ ها احتمالا می­ تواند هم در جهت شناحت بهتر عوامل و انگیزه­ های جراحی زیبایی در زنان و هم در درمان عوامل آسیب­ زا، کمک­ کننده باشد.

کد مقاله 48228
تعداد بازدید 22

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397