• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مبانی، اصول و روش‌های سیاست‌های بهداشتی تدبیر منزل در سیره امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)
تعداد صفحات 11
نویسنده رشید مرادی ساکی - اعظم اعتمادی فرد - ابوالقاسم عاصی مذنب
مشخصات نشریه  قرآن و طب شماره 3 پیاپی 31
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 109-99
کلید واژه حضرت علی (ع)  بهداشت روانی خانواده  سیره معصومین(ع)  سلامت جسمی  بهداشت روان  ائمه اطهار علیه السلام  سلامت روان فرزندان  تدبیر منزل  سلامت روانی  حضرت‌ فاطمه(سلام الله علیها)  سیره حضرت زهرا (س)  بهداشت خانواده  سلامت روان زوجین  سلامت روانی خانواده  بهداشت جسمانی  سیره علوی  سیاست‌های بهداشتی  
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی مبانی اصول و روش های سیاست های بهداشتی تدبیر منزل در سیره امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) بود. بهداشت خانواده شامل، بهداشت جسمی افراد خانواده و بهداشت روانی خانواده است.
روش: در این پژوهش از روش توصیف و تحلیل با رویکرد اسنادی بهره گرفته شده است.
یافته ها: اهمیت بهداشت و سلامت روانی از آن زمان که بشر وجود داشته و به ویژه از آن زمان که او زندگی اجتماعی را شروع کرده، مطرح بوده است؛ زیرا انسان همیشه دوستدار سلامت خود است. دین و سیره ائمه (ع) یکی از پشتوانه‌های محکمی هستند که در زمینه سلامت و بهداشت روان و چگونگی مقابله با فشارهای روانی و ... نقش مهمی را ایفا می کنند. دو مؤلفه مشکلاتی برای بهداشت جسمانی و بهداشت روانی خانواده بوجود آورده اند که عبارت اند از: مؤلفه اول: رویکرد نوینی به نام تمدن مادی مدرنیته که بر ابعاد زندگی اجتماعی و خانوادگی انسان های عصر حاضر سلطه یافته است. مؤلفه دوم: رویکردی که برگرفته از سنت‌های غلط همراه با خرافه و جهل و تعصب است. به همین دلیل پرداختن به موضوع تدبیر بهداشت جسمانی افراد خانواده و بهداشت روانی افراد خانواده اهمیت زیادی دارد.
نتیجه گیری: یکی از بهترین روش های یادگیری تدبیر بهداشت جسمانی و روانی افراد خانواده الگوگیری و بکارگیری سیره زندگانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است. زیرا ایشان بهترین اؤلیای خداوند هستند و در علم و عبادت بهترین هستند. سیاست های بهداشتی تدبیر منزل در سیره ی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) شامل دو مبنای حفظ سلامت جسمی خانواده و حفظ سلامت روانی خانواده است و مبنای سلامت جسمی خانواده دارای دو اصول است که عبارت اند از: حفظ سلامت جسمی زوجین و حفظ سلامت جسمی فرزندان و مبنای سلامت روحی خانواده شامل دو اصول که عبارت اند از حفظ سلامت روحی زوجین و حفظ سلامت روحی فرزندان که هرکدام شامل روش هایی هستند که در ادامه به انها اشاره شده است.

کد مقاله 48220
تعداد بازدید 16

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397