• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین پرخاشگری و کیفیت زندگی در زوجین متقاضی طلاق
تعداد صفحات 10
نویسنده علیرضا افشانی - آزاده ابویی - فاطمه عاصی حداد
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 23 شماره 1
تاریخ انتشار بهمن و اسفند - 1402
محدوده صفحات 100-91
کلید واژه پرخاشگری  یزد (شهرستان)  زوجین متقاضی طلاق  ابعاد کیفیت زندگی  کیفیت زندگی  طلاق  کیفیت زندگی زوجین  پرخاشگری زوجین  انواع پرخاشگری  
چکیده مقدمه: طلاق یکی از مسائل شایع بین زوجین است. بسیاری از پژوهش‌ها به بررسی پرخاشگری در خانواده پرداخته‌اند اما اینکه کدامیک از انواع پرخاشگری، به ویژه بین زوجین متقاضی طلاق، فراوانی بیشتری دارد، کمتر مورد توجه محققان بوده است. این پژوهش، تعیین رابطه بین پرخاشگری و کیفیت زندگی زوجین متقاضی طلاق بود.
مواد و روش کار: جامعه‌ی آماری، کلیه‌ی زوجین متقاضی طلاق و مراجعه‌کننده به مرکز تحکیم خانواده شهر یزد در سال ۱۴۰۰ بودند که ۱۸۰ نفر از آنها به صورت نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه (AQ) و پرسشنامه (WHOQOL-۱۰۰) بود. جهت تحلیل داده‌ها ازضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و Amos استفاده شد.
یافته‌ها: در مجموع، پرخاشگری کمتر از متوسط نظری و کیفیت زندگی، بیشتر از متوسط نظری بوده است. یافته‌های به دست‌آمده از ماتریس همبستگی نشان داد بین ابعاد پرخاشگری با ابعاد کیفیت زندگی، رابطه معکوس و معنی‌دار وجود داشت. مدل معادله ساختاری نیز نشان داد پرخاشگری بر کیفیت زندگی اثر معکوس و معنی‌دار دارد. در مجموع، متغیر پرخاشگری، ۱۸ درصد از واریانس متغیر کیفیت زندگی را تبیین کرد. شاخص‌های برازش نشان‌دهنده مطلوبیت برازش مدل و حمایت داده‌ها از مدل بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه کیفیت زندگی با پرخاشگری رابطه معکوس و خشم و پرخاشگری بدنی با کاهش سلامت روان رابطه دارند، لازم است متخصصان در حوزه خانواده این مهم را برای اقدامات پیشگیرانه در نظر بگیرند.

کد مقاله 48213
تعداد بازدید 14

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397