| عنوان | طراحی مدل تولید فیلم در سینمای ایران با رویکرد تحکیم خانواده |
| تعداد صفحات | 18 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه سال 12 پیاپی 48 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1402 |
| کلید واژه | استحکام خانواده سینمای ایران فیلمهای ایرانی فیلمهای سینمایی ایران نظریه زمینهای فیلم سینمایی طراحی مدل تولید فیلم |
| چکیده |
فیلم و سینما به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی در زندگی روزمره افراد، داد و ستدهای اجتماعی، ساختار زندگی انسان ها، خانواده ها، چگونگی برقراری ارتباطات درون گروهی و برون گروهی و حتی اندیشه هر فرد برای چگونه زیستن است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران انجام شده است. پژوهش از نوع کیفی و به روش داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش کلیه صاحب نظران حوزه سینما بودند دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گرداوری شدند و با رویکرد تحلیل محتوا و کدگذاری اقدام به تحلیل آنها شد. اعتبار داده ها به روش کثرتگرایی در شیوه انجام کار، پژوهشگر و مشارکت کننده بدست آمد. نهایتاً مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده با 81 مفهوم و 17 مقوله بدست آمد که مقوله محوری مدل، «تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده» بود؛ عوامل زمینهساز شامل «مدیریت کلان فرهنگی» و «تخصیص بودجه»؛ عوامل علی شامل «سیاست گذاری و برنامه ریزی هدفمند»، «حمایت و پشتیبانی مسئولان و نهادهای فرهنگی ذیربط»، «بازگشت سرمایه» و «کیفیت فیلمنامه»؛ عوامل مداخلهگر شامل «عوامل فرهنگی»، «عوامل اجتماعی و خانوادگی» و «عوامل فیلم سازی»؛ راهبردها شامل «عوامل فنی- زیرساختی»، «توجه به ظرفیتهای سینمایی موجود»، «مشوقهای تشویقی» و «توجه ویژه به جشنوارهها» و نهایتاً پیامدها شامل «تقویت خانواده ایرانی»، «ارتقاء هویت و فرهنگ ملی» و «امنیت اجتماعی» بودند. نتیجه آنکه براساس پژوهش حاضر و کشف ابعاد و مؤلفه و شاخص های کیفی بدست آمده مدل تولید فیلم با رویکرد تحکیم خانواده در سینمای ایران براساس رویکرد نظام مند طراحی گردید. |
| کد مقاله | 48163 |
| تعداد بازدید | 99 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...