عنوان | نقش تصویر بدن دانشجویان دانشگاه بیرجند در استفاده از اینستاگرام |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | تعامل انسان و اطلاعات - دانشگاه خوارزمی شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 74-58 |
کلید واژه | تصویر بدنی شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی دانشگاه بیرجند شبکههای مجازی رضایت از تصویر بدنی اینستاگرام رسانههای مجازی استفاده از شبکههای اجتماعی تداخل عملکردی نارضایتی ظاهری |
چکیده |
زمینه و هدف: رسانههای اجتماعی و مباحث روانشناختی مرتبط با آن امروزه توجه روزافزونی را به خود جلب کردهاند و موضوع مورد مطالعه بسیاری از پژوهشها در این حوزه قرار گرفتهاند. در این میان اینستاگرام به دلیل قابلیتهای فراوان و توجه ویژه جوانان به این پلتفرم در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت. بررسی نقش تصویر بدن دانشجویان در استفاده از اینستاگرام، هدف پژوهش حاضر بود. روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از پرسشنامههای «تصویر بدن» و «استفاده از اینستاگرام» در نمونهای به حجم 375 نفر از جامعه دانشجویان دانشگاه بیرجند به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی نسبتی انجام شد. یافتهها: دانشجویان بیشازحد متوسط از اینستاگرام استفاده میکردند و از تصویر بدن خود رضایت نسبی داشتند. یافتهها نشان داد هر چه نارضایتی ظاهری و تداخل عملکردی پاسخگویان (بهعنوان مؤلفههای تصویر بدن) بالاتر بود، میزان استفاده دانشجویان از اینستاگرام بیشتر بود. نتیجهگیری: پژوهشهای قبلی نشان داده بودند که استفاده از اینستاگرام با طیف وسیعی از مسائل روانشناختی بهویژه در جوانان مرتبط است و این پژوهش نیز نشان داد که تصویر بدن کاربران با استفاده از اینستاگرام کاملاً ارتباط دارد. از بین دو مؤلفه تصویر بدن، تداخل عملکردی (تداخل اضطراب از ظاهر در عملکرد اجتماعی) پیشبینی کننده قویتری نسبت به نارضایتی ظاهری برای استفاده از اینستاگرام بود. به عبارتی مباحث اجتماعی در این میان از اهمیت بیشتری نسبت به مسائل فردی برخوردار بودند. نتایج این پژوهش میتواند برای مدیران و تصمیم گیران در زمینه رسانههای اجتماعی و تحلیل گران موضوعات مرتبط با جوانان بهویژه در ارتباط با رسانههای اجتماعی مبتنی بر تصویر و ویدئو مفید باشد. |
کد مقاله | 48123 |
تعداد بازدید | 25 |
|