• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نحوه ارائه خدمات مرتبط با سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان در ایران: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 20
نویسنده سولماز روشندل - مینور لمیعیان - علی آذین - شهپر حقیقت - عیسی محمدی - مریم اکبری
مشخصات نشریه  بیماری‌های پستان - جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 60
تاریخ انتشار 1402
محدوده صفحات 84-65
کلید واژه ایران  سلامت جنسی  سرطان پستان  مطالعه کیفی  بیماران بهبود یافته  زنان بهبودیافته از سرطان  خدمات سلامت جنسی  
چکیده زمینه و هدف: بقایافتگان سرطان با مشکلات متعددی در زمینه سلامت جنسی مواجه می ­شوند. مطالعات نشان­ دهنده ناکافی بودن ارائه خدمات در این باره است. هدف از این مطالعه تبیین درک و تجربه بقایافتگان سرطان پستان و ارائه دهندگان خدمت درباره نحوه ارائه خدمات مرتبط با سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان در ایران است.
روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه کیفی است که به روش "تحلیل محتوی کیفی با رویکرد متعارف" انجام شده است. اطلاعات توسط مصاحبه عمیق بدون ساختار با مشارکت­ کنندگان جمع ­آوری شد. سوال اصلی مصاحبه این بود که چگونه به سلامتی جنسی بیماران پرداخته می‌شود و چه خدماتی در این خصوص ارائه می‌شود؟ تحلیل داده­ ها با روش گرانهایم و لاندمن (2004) انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل داده­ ها منجر به شکل­ گیری دو درون‌مایه با عنوان "انفعال در ارائه خدمات سلامت جنسی" و "جسمانی ­محور بودن ارائه خدمات در زمینه اختلال تصویر بدنی" شد. درون‌مایه اول متشکل از دو طبقه "شکایت محوری در ارائه خدمات سلامت جنسی" و "غفلت از نیازهای بالقوه جنسی" و درون‌مایه دوم متشکل از "ارائه مداخلات مطلوب در بعد جسمی" و "ضعف در ارائه خدمات روانی اجتماعی" است.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد اولاً، خدمات ارائه شده در زمینه سلامت جنسی به بقایافتگان سرطان پستان منفعلانه و محدود به شکایات بیان شده آنها است. ثانیاً، خدمات ارائه شده در زمینه تصویر ذهنی مخدوش از بدن در بعد جسمانی مطلوب و مطابق با استانداردهای روز دنیا است ولی ضعف در ارائه خدمات روانی اجتماعی وجود دارد. ارائه خدمت با استفاده از یک رویکرد مولتی دیسیپلینری، آموزش کارکنان در خصوص اثرات دیررس سرطان و توجه به ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت جنسی می‌تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی بقایافتگان سرطان پستان شود.

کد مقاله 47997
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397