عنوان | چالشهای اجتماعی و فرهنگی زنان شاغل: شرایط، راهبردها و پیامدها (مورد مطالعه: معلمان زن شهر گلپایگان) |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مسائل اجتماعی ایران سال 14 شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1402 |
محدوده صفحات | 59-35 |
کلید واژه | زنان شاغل اشتغال زنان مشکلات زنان شاغل تبیین جامعهشناختی موانع اجتماعی موانع فرهنگی معلمان زن چالشهای فراروی زنان گلپایگان (شهرستان) چالشهای اشتغال |
چکیده |
پژوهش حاضر با روششناسی کیفی و با روش نظریۀ مبنایی با هدف تبیین جامعهشناختی چالشهای اجتماعی و فرهنگی زنان معلم شاغل در شهر گلپایگان صورت پذیرفته است. بر این اساس ۱۵ نفر از زنان معلم ساکن در شهر گلپایگان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و طی مصاحبۀ نیمهساختاریافته مورد واکاوی قرار گرفتند. دادههای حاصل از مصاحبه به روش کدگذاری سهگانۀ باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از ۶۶۶ کد باز، ۸۱ مقولۀ فرعی و ۱۶ مقولۀ اصلی در قالب مدل پارادایمی پیشنهادی اشتراوس و کوربین قابلبیان است. یافتهها نشان داد ازجمله عللی که باعث بروز چالشهای اجتماعی و فرهنگی در بین معلمان زن شهر گلپایگان شده، مشکلات و محدودیتهای کاری، نابرابریهای حاکم بر مناسبات کاری، هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه، تعارض نقش خانواده-کار و پایینبودن سطح دستمزدها و فشار اقتصادی ناشی از آن است. همچنین، ۴ مقولۀ آموزش و توسعۀ فرهنگی، برخورداری از حمایت اجتماعی، بازتعریف قوانین در راستای تساوی حقوق زنان و بهینهسازی ساختارهای آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش از بسترهای کاهشدهندۀ چالشهای اجتماعی و فرهنگی زنان معلم به شمار میروند. شرایط مداخلهگر که سهم بسیاری در کاهش چالشهای زنان شاغل دارد شامل ۲ مقولۀ اصلیِ زمینهسازی شرایط اقتصادی و رفاهی و انعطافپذیری در شرایط کاری می باشد. معلمان زن از ۲ مقوله به عنوان استراتژی و راهبردهای مؤثر در مواجهه و سازگاری با چالشهای اجتماعی و فرهنگی پیشروی خود بهره میگیرند که شامل مدیریت زمان خانواده –کار و رشد توانمندیهای فردی است. ازجمله پیامدهای حاصل از این مواجهه با چالشها، کاهش مشکلات خانوادگی و فردی و همچنین کاهش توسعۀ پایدار در جامعه است و البته استقلال و توانمندسازی زنان در اثنای مواجهه با چالشهای متعدد، از دستاوردهای مثبت رویارویی با بروز این چالشها است. |
کد مقاله | 47859 |
تعداد بازدید | 84 |
|