• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان جایگزینی نسلی و خانواده‌گرایی در ایران
تعداد صفحات 28
نویسنده میلاد بگی - نسترن کریمی آرام
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 158-127
کلید واژه نسل  ایران  ارزش‌های خانوادگی  خانواده‌گرایی  خانواده  ساختار جمعیت  جمعیت ایرانی  ارزش‌های جهانی  جایگزینی نسلی  
چکیده اهداف: خانواده‌گرایی به‌عنوان ویژگی بارز جامعه ایرانی طی دهه‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر جایگزینی نسلی بر وقوع این تغییرات با استفاده از تحلیل داده‌های پیمایش ارزش‌های جهانی طی دوره 1399-1379 است. هرم‌های جمعیتی بر حسب تحصیلات نشان داد جایگزینی نسلی سبب ایجاد تغییرات گسترده‌ای در ساختار جمعیتی ایران شده است.
روش مطالعه: پژوهش حاضر به روش کمی و با استفاده از تکنیک تحلیل ثانویه انجام گرفته است. داده‎های مورد استفاده برای این مطالعه از پیمایش ارزش‌های جهانی اقتباس شد. جامعه‎ی آماری شامل همه‎ی ایرانیان 15 ساله و بالاتر است. نمونه‌گیری نیز با روش خوشه‎ای چند مرحله‎ای انجام گرفته است.
یافته ها: ماهیت کلّی خانواده، اهمیت و اعتماد به آن در همه نسل‌ها مشابه است. اما در مورد رفتارهای درون خانواده، تفاوت‌ها آشکار است. نسل‌های جوان‌تر دیدگاه‌های رادیکال‌تری دارند. پذیرش طلاق و سقط‌جنین، منسوخ دانستن ازدواج و مخالفت با مراقبت از والدین توسط فرزندان در بین آن‌ها بیشتر است. تفاوت‌های معناداری در میزان خانواده‌گرایی نسل‌ها مشاهده شد و تفاوت متولدین 1370 و پس از آن با پیشینیانشان چشمگیرتر است. دلیل آن می‌تواند دوران جامعه‌پذیری متفاوت آن‌ها باشد که مشخصه‌ی اصلی آن گسترش رسانه‌های جمعی و اینترنت است که بر شکل‌گیری اندیشه‌های مدرن جوانان اثرگذار است. سکولاریسم، ارزش‌های پسامادی‌گرایانه و بی‌اعتقادی مذهبی که تاثیر منفی بر خانواده‌گرایی داشتند، در بین آن‌ها بیشتر است.
نتیجه گیری: انتظار می‌رود با گسترش این ارزش‌ها و تداوم روند جایگزینی نسلی، میزان خانواده‌گرایی در آینده کاهش بیشتری داشته باشد. هرچند سیاست‌ها و برنامه‌های دولت می‌تواند این روند را تسریع یا آهسته سازد.

کد مقاله 47686
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397