• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش خانواده‌های خاستگاه و خودساخته بر کارآفرینی زنان، با رویکرد نظریه زمینه‌ای (مورد مطالعه: زنان دانش‌آموخته آموزش عالی ساکن تهران)
تعداد صفحات 26
نویسنده مهرنوش فروتن - خدیجه سفیری - طاهره میرساردو
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی - دانشگاه مازندران - علمی پژوهشی پیاپی 21
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1402
محدوده صفحات 102-77
کلید واژه نقش خانواده  زنان کا‌رآفرین  کارآفرینی  تهران  کارآفرینی زنان  خانواده  زنان دانش‌آموخته  زنان شهر تهران  نظریه زمینه‌ای  خانواده خاستگاه  خانواده خودساخته  
چکیده اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده‌های خاستگاه و خودساخته بر کارآفرینی زنان دانش‌آموختۀ آموزش عالی است. این هدف به‌دلیل تأثیر کارآفرینی زنان بر بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه اهمیت دارد و به‌دلیل نیاز پژوهشی، تحقیق آن ضرورت می‌یابد.
روش مطالعه: پژوهشی کیفی با روش نظریۀ زمینه‌ای، رویکرد طبیعت‌گرایی توصیفی- تحلیلی و ابزار مصاحبۀ عمیق نیمه‌ساختار‌یافته انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل زنان کارآفرین دانش‌آموختۀ آموزش عالی ساکن تهران و مطلعین است که از طریق نمونه‌گیری هدفمند و متوالی با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبه پژوهش با 52 تن به اشباع رسید. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از تکنیک سه‌مرحله‌ای کدگذاری (باز، محوری و گزینشی)، مفاهیم ، مقولات و مضامینی به دست آمد که محتوای مدل پارادایمی و روایت داستان را تشکیل داد. برای تعیین روایی و پایایی از تکنیک‌‌های بازاندیشی، تکرارپذیری و تأیید استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از تأثیر خانوادۀ خاستگاه در ایجاد سرمایه‌های فرهنگی-توسعه‌ای، ارتباطی- انطباقی و عاطفی در فرد کارآفرین است؛ همچنین با ایفای نقش‌های تربیتی، الگویی، انگیزشی، فرصتی و حمایتی خواسته یا ناخواسته آنان را به‌سوی کارآفرینی هدایت می‌کنند. خانواده‌‌های خودساخته نیز با ایفای نقش های الگویی، انگیزشی، فرصتی و حمایتی بر کارآفرینی آنان مؤثر هستند.
نتیجه‌گیری: با توجه به چگونگی تأثیر دو نوع خانواده، خانواده‌‌های خاستگاه می‌توانند با اصلاح سبک «ـ ارتباطی- انطباقی» و گسترش فرهنگ «توسعه‌ مدارانه»، بستر جامعه‌پذیری مناسبی را برای زنان فراهم آورند. خانواده‌‌های خودساخته نیز با حمایت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، فرصت‌‌های برانگیختگی را برای آنان مهیا می‌کنند.

کد مقاله 47685
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397