• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی میزان آگاهی، نوع نگرش و رفتار دانش‌آموزان دختر تیزهوش شهر کرمان از دوران قاعدگی
تعداد صفحات 10
نویسنده الهه آذربهرام - سوده مقصودی
مشخصات نشریه  مددکاری اجتماعی شماره 3 پیاپی 41
تاریخ انتشار پائیز - 1401
محدوده صفحات 45-36
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  رفتار دختران  قاعدگی  کرمان  میزان آگاهی  تیزهوش  تیزهوشان  دانش‌آموزان تیزهوش  دوران قاعدگی  نگرش دانش‌آموزان دختر  قاعدگی دختران  عملکرد دانش‌آموزان  عملکرد دختران  نگرش دختران  آگاهی دختران  دیدگاه دانش‌آموزان  دختران تیزهوش  دانش‌آموزان پایه دهم  نوع نگرش  نگرش به قاعدگی  
چکیده مقدمه: به‌‌نظر می‌رسد که آگاهی از تغییرات دوران قاعدگی می‌تواند بر نگرش و عملکرد مثبت و منفی در مورد آن تاثیرگذار بوده و موجب سلامت جسمی و روانی دختران شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد دختران تیزهوش شهر کرمان از دوران قاعدگی انجام شد.
روش: جامعه‌آماری تحقیق شامل دانش‌آموزان دختر سال دهم تیزهوش شهر کرمان به تعداد دویست و چهل و یک نفر بود که تعداد صد و پنجاه و نه نفر به‌عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردید. سپس اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌‌های استاندارد نگرش نسبت به قاعدگی محمدی ریزی و همکاران1391 و آگاهی و عملکرد دانش‌آموزان در مورد بهداشت دوران قاعدگی محمدعلیزاده چرندایی و همکاران 1393 جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون توکی استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که آگاهی، عملکرد و نگرش دانش‌آموزان به قاعدگی در حد متوسط بود. نتایج (05/0 P ) مشاهده شد. همچنین بین آگاهی و نگرش منفی به قاعدگی با شغل پدر و عملکرد دوران قاعدگی با تحصیلات مادر رابطه معناداری (05/0 > P) مشاهده شد.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه متغیرها توصیه می‌شود، برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان و بهبود نگرش و عملکردشان اطلاعات بیشتری در مورد دوران قاعدگی در برنامه‌‌های درسی و کتاب‌های درسی مدرسه گنجانده شود.

کد مقاله 47652
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397