• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ابعاد تعارضات زوجین در مراقبت از والد سالمند
تعداد صفحات 14
نویسنده مجید موحد مجد - مریم فلامرزی - سید محمدعلی موسوی
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 5
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1402
محدوده صفحات 602-589
کلید واژه سالمندان  نگهداری از والدین  تحلیل عاملی تأییدی  تعارض زناشویی  مراقبت از سالمندان  لارستان  خانواده سالمندان  اطرافیان سالمندان  والد سالمند  خانواده‌های دارای سالمند  مراقبان سالمندان  مراقبت در منزل  
چکیده مقدمه: مراقبت از سالمند در منزل می‌تواند فشار زیادی را به مراقبان وارد آورد. یکی از مهم‌ترین پیامدها، تعارضات زوجین مراقب است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت تعارضات زوجین در بین زوجین مراقب می ­باشد.
مواد و روش کار: مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی در بین زنان متاهل مراقب از سالمند شهر لارستان و روستاهای بخش مرکزی اجرا گردید. حجم نمونه با استفاده از فرمول لین با ضریب خطای ۵ درصد ۳۷۷ نفر در نظر گرفته شد. نمونه‌گیری به روش گلوله­ برفی غیر احتمالی بود. داده‌ها بوسیله پرسشنامۀ استاندارد تعارض زوجین اشتراوس به صورت مراجعه حضوری درب منازل جمع­ آوری شد. داده‌ها در محیط ۲۶ SPSS با استفاده از شاخص‌ گرایش به مرکز میانگین و شاخص پراکندگی انحراف استاندارد و آزمون تی مستقل در سطح معنی­ داری ۰/۰۵ بررسی شد. برای روایی ابزار پژوهش و برازش مدل تجربی با مدل نظری از تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار ۲۴ AMOS استفاده شد.
یافته ها: پاسخگویان بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال (۶۷ درصد) بودند، ۸۰ درصد تحصیلات دیپلم و پایین­ تر و شغل خانه­ داری (۸۷ درصد) بود. روایی ابزار سنجش با روش تحلیل عاملی تاییدی و مدل برازش تایید شد. پژوهش حاضر چهار بُعد پرخاشگری کلامی، تعارضات روانی، برخوردهای فیزیکی و اجبارهای جنسی را مورد بررسی قرار داد که این ابعاد در مجموع ۷۰ درصد واریانس کل را تبیین کردند. میانگین تعارض زناشویی در این زنان در سطح پایینی قرار داشت. نتایج نشان داد متغیرهای مذهب و محل زندگی پاسخگو تفاوت معناداری در افزایش ابعاد تعارض زوجین ایجاد کرده، اما متغیر اشتغال پاسخگو و جنسیت سالمند باعث تفاوت معناداری در ابعاد تعارض زوجین نشد.
نتیجه­ گیری: شدت تعارضات زوجین در فرهنگ­ ها و زمینه­ های اجتماعی مختلف متفاوت است. افزایش­ مهارت­ های زوجین مانند مهارت ارتباطی و حل تعارض و مراقبت گروهی از سالمند می­ تواند آثار منفی آن را کاهش دهد.

کد مقاله 47649
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397