• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر روایت درمانی بر خودکارآمدی جنسی و کیفیت زندگی جنسی در زنان
تعداد صفحات 11
نویسنده فرناز کرباسی - هدیه ریاضی - آرمین فیروزی
مشخصات نشریه  پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 22 شماره 4
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 453-443
کلید واژه سلامت زنان  خودکارآمدی جنسی  سلامت جنسی  تهران  روایت درمانی  زنان شهر تهران  زنان سنین باروری  کیفیت زندگی جنسی  سلامت جنسی زنان  زندگی جنسی  زندگی جنسی زنان  کیفیت زندگی جنسی زنان  
چکیده مقدمه: خودکارآمدی جنسی یکی از ارکان قابل اهمیت جهت برخورداری از کیفیت زندگی جنسی مطلوب می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر روایت درمانی بر خودکارآمدی جنسی و کیفیت زندگی جنسی در زنان انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی ٨٢ زن در سنین باروری انجام شد. از بین مراکز جامع سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شهر تهران، دو مرکز به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس از بین زنان مراجعه کننده، ٨٢ نفر مطابق با معیارهای پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه ٤١ نفره قرار داده شدند. در گروه مداخله، روایت درمانی طی چهار جلسه ٩٠ دقیقه ای انجام شد. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی جنسی (SSEQ) و پرسشنامه کیفیت زندگی جنسی (SQOL-F)، قبل و یک ماه بعد از مداخله گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از میانگین و انحراف معیار، تعداد و درصد، آزمون t مستقل و زوجی، من ویتنی و فیشر انجام شد.
یافته‌ها: گروه مداخله و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک و بالینی تفاوت معناداری نداشتند. قبل از انجام مداخله، خودکارآمدی جنسی در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی‌داری نداشت؛ اما این تفاوت پس از اجرای مداخله، بین دو گروه مداخله و کنترل معنادار بود. قبل از انجام مداخله کیفیت زندگی جنسی در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی‌داری نداشت، اما پس از اجرای مداخله، در گروه مداخله و گروه کنترل تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. همچنین بررسی قبل و بعد از مداخله در هر یک از گروه ها نشان داد که خودکارآمدی جنسی و کیفیت زندگی جنسی در گروه مداخله تفاوت معنی داری داشته است؛ درحالیکه این تفاوت در گروه کنترل معنی دار نبود.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد استفاده از رویکرد روایت درمانی روش مناسبی جهت ارتقای خودکارآمدی جنسی و کیفیت زندگی جنسی زنان ‌باشد؛ لذا استفاده از این رویکرد در مشاوره‌های جنسی در مراکز بهداشت پیشنهاد می‌گردد.

کد مقاله 47646
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397