• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان یادگیری حاصل از گردشگری کودکان در توسعه پایدار گردشگری: نقش تعدیل‌گر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خانواده
تعداد صفحات 18
نویسنده باقر عسگرنژاد نوری - ولی نعمتی - مریم فانی - سمیه صائب‌نیا
مشخصات نشریه  گردشگری و توسعه - انجمن علمی گردشگری ایران سال 11 شماره 4 پیاپی 33
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 18-1
کلید واژه مشهد  ویژگی‌های جمعیت‌شناختی  گردشگری  توسعه گردشگری  انگیزش یادگیری  حفاظت از محیط زیست  گردشگری پایدار  توسعه گردشگری پایدار  یادگیری کودک  گردشگری کودک  رفتار حفاظت از محیط زیست  کودکان گردشگر  
چکیده آموزش و یادگیری عنصر اصلی برای داشتن جامعه‌ای پایدار است. در این میان، کودکان بالاترین پتانسیل را برای دریافت آموزش‌های مؤثر دارند. فضاهای گردشگری طراحی‌شدۀ مناسب با ابعاد وجودی کودک نقش استادی مناسب را برای تجربه‌کردن و آموختن درس‌‌های بزرگ زندگی دارد. فضاهای دوستدار کودک بیشتر به دنبال فراهم‌کردن بستری مناسب در محیط‌های گردشگری به‌منظور سرگرمی و تفریح، آموزش‌وپرورش، رشد فکری و اجتماعی این افراد است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش یادگیری حاصل از گردشگری کودکان در توسعۀ پایدار گردشگری انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ والدین دارای فرزند تشکیل می‌دهند. نمونه‌ها از بین گردشگران شهر مشهد، که فرزندانشان بین شش تا دوازده سال داشتند، انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 384 نفر به‌دست آمد که براساس روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسش‌نامۀ استاندارد استفاده شد. روایی پرسش‌نامه به‌صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسش‌نامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. آزمون مدل پژوهش براساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که انگیزش برای یادگیری در فواید یادگیری برای کودکان تأثیر مثبت دارد. انگیزش برای یادگیری در رفتارهای محافظت از محیط‌زیست کودکان تأثیر مثبت دارد. فواید یادگیری برای کودکان در رفتارهای محافظت از محیط‌زیست کودکان تأثیر مثبت دارد. ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خانواده (جنسیت کودک، سطح تحصیلات والدین، متوسط درآمد ماهیانۀ خانواده، تعداد فرزندان خانواده) در فواید یادگیری و رفتارهای حفاظت از محیط‌زیست در کودکان گردشگر نقش تعدیلگر دارد. درنهایت نقش تعدیلگری ویژگی‌های جمعیت‌شناختی خانواده (جنسیت کودک، سطح تحصیلات والدین، متوسط درآمد ماهیانۀ خانواده، تعداد فرزندان خانواده) در ارتباط بین انگیزش برای یادگیری و فواید یادگیری در کودکان گردشگر نیز تأیید شد.

کد مقاله 47468
تعداد بازدید 18

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397