• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اهداف توسعه هزاره سوم: سلامت مادران بر اساس آموزه‌های دین اسلام
تعداد صفحات 20
نویسنده سید عبدالله محمودی - حسن جعفری‌پور فردوسیه - محسن شمسی
مشخصات نشریه  پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1402
محدوده صفحات 178-159
کلید واژه اسلام  سلامت مادر  آموزه‌های اسلامی  سند توسعه هزاره سوم  حفظ سلامتی مادر  
چکیده سابقه و هدف: سازمان ملل سلامت مادران را پنجمین آرمان اهداف توسعۀ هزارۀ سوم بیان نموده است. ازاین‌رو مطالعۀ حاضر با هدف بررسی آموزه‌های دین اسلام در جهت نایل‌شدن به آرمان پنجم توسعۀ هزارۀ سوم یعنی حفظ سلامت مادران صورت گرفته است.
روش کار: مطالعۀ حاضر از نوع مروری است که طی آن مروری جامع بر مقالات فارسی و انگلیسی زبان با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی بین‌المللی وب‌ آو ساینس، ساینس دایرکت، پاب‌مد، گوگل اسکولار و با استفاده از کلیدواژه‌های انگلیسی Women ,Islamic Health ,Millenium goals ,Maternal Health به‌صورت تکی و ترکیبی و همچنین معادل کلیدواژه‌های فارسی در بانک‌های اطلاعات فارسی شامل اس.‌آی.‌دی، ایرانداک و مگیران جست‌وجو صورت گرفت. مؤلفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: از جمله آموزه‌های دین اسلام دربارۀ حفظ سلامت مادران عبارت است از توجه به حقوق زنان در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی؛ توجه به ابعاد سلامت جسمی، روحی و اجتماعی زنان؛ دسترسی عادلانه به مراقبت‌های سلامتی؛ پرهیز از خشونت علیه زنان؛ توجه به منزلت اجتماعی زنان؛ توصیه به بارداری سالم؛ پرهیز از سقط‌های غیرموجه تهدیدکنندۀ سلامت زنان و پرهیز از غذاهای ناسالم در دوران حساس بارداری که بسیاری از آنها مشابه دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت در حفظ سلامت مادران کاربرد عملی دارد.
نتیجه‌گیری: آموزه‌های دین اسلام چون بر مبنای فطرت بشر ارائه شده، بهترین راهنما در جهت داشتن زندگی سالم است؛ بنابراین می‌توان از توصیه‌های دین اسلام دربارۀ حفظ سلامت مادران استفاده کرد و به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی برای نایل‌شدن به اهداف توسعۀ هزارۀ سوم به جهانیان عرضه کرد.

کد مقاله 47399
تعداد بازدید 28

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397