• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خشونت خانگی علیه کودکان و زنان طی همه‌گیری کرونا ویروس 2019 (کووید-19): یک مطالعه مروری سیستماتیک
تعداد صفحات 14
نویسنده فرزین باقری شیخانگفشه - عباسعلی حسین خانزاده فیروزجاه - حجت الله فراهانی - علی فتحی آشتیانی
مشخصات نشریه  سلامت و بهداشت سال 14 شماره 2 پیاپی 58
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 140-127
کلید واژه خشونت  خشونت جنسی  خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  خشونت جسمانی  خشونت جسمی علیه زنان  خشونت علیه کودکان  خشونت جنسی در خانواده  خشونت تجربه شده  خشونت جنسی علیه زنان  مرور نظام‌مند  تجربه خشونت  زنان مضروب خشونت روانی  خشونت کلامی  زنان خشونت دیده  خشونت روان‌شناختی  خشونت تجربه شده در زنان  خشونت خانگی علیه کودکان  کووید 19  ایام قرنطینه  
چکیده زمینه و هدف: طی همه ­گیری کووید-19 به دلیل ناتوانی بسیاری از زوجین برای مدیریت وظایف افراد در خانه، تربیت فرزندان و عدم تفاهم و تعارضات زناشویی زیادی ایجاد شد که در بعضی از موارد به طلاق ختم گردید. در این راستا، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی خشونت خانگی علیه کودکان و زنان طی همه­ گیری کووید-19 انجام شد.
روش­ کار: در پژوهش حاضر، با استفاده از جست­ و جوی کلیدواژه­ های تخصصی کودک، نوجوان، کرونا ویروس 2019، خشونت خانگی، اضطراب، استرس، افسردگی، و همه ­گیری در پایگاه ­های اطلاعاتی انگلیسی نظیر Google Scholar، PubMed، Wiley, ProQuest EMBASE, PsycINFO, Scopus, ScienceDirect در بازه زمانی 2020 (از ماه فوریه) تا 2022 (تا ماه سپتامبر) مورد جستجو قرار گرفتند. در این مطالعه از راهنمای گزارش ­دهی مطالعات مرور سیستماتیک پریزما PRISMA استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج پژوهش­ های انجام شده حاکی از افزایش خشونت روانی، جسمی و جنسی علیه کودکان و زنان داشت. همچنین میزان درآمد، وضعیت اشتغال، سن، تعطیلی مدارس، مصرف دخانیات و قرنطینه خانگی باعث افزایش خشونت کلامی، جنسی و جسمی طی همه ­گیری کرونا ویروس 2019 علیه کودکان و زنان شد.
نتیجه­ گیری: خشونت علیه کودکان و زنان می ­تواند پیامدهای روانی و اجتماعی گسترده­ ای را به همراه داشته باشد. از آنجایی که ممکن است بسیاری از این خشونت­ ها به صورت پنهان انجام شود، لازم است سازمان بهزیستی و سازمان روانشناسی کشور تدابیری در جهت حمایت و آگاه ­سازی ازخشونت خانگی اتخاذ نمایند.

کد مقاله 47396
تعداد بازدید 29

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397