• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین نظامی متقاضی طلاق
تعداد صفحات 8
نویسنده بهناز بهمنی - سعیده السادات حسینی - کریم افشارنیا
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 9 شماره 4 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 390-383
کلید واژه زوج درمانی  واقعیت درمانی  همدان  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  زوجین متقاضی طلاق  زوجین دارای تعارض زناشویی  طلاق  تعارض زناشویی  زوج درمانی مبتنی بر واقعیت درمانی  زوجین نظامی  
چکیده مقدمه: تعارضات زناشویی با ایجاد فاصله روانی-عاطفی در زوجین نظامی از دلایل اصلی کاهش کیفیت روابط زناشویی و سلامت جامعه است. زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی از مداخلات مؤثر برای بیرون آمدن از چالش های سخت یا غیرقابل حل زناشویی است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین نظامی متقاضی طلاق انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه زوجین نظامی که در نیمسال دوم سال 1398 به مرکز روان شناسی دبستان شهر همدان مراجعه کرده بودند؛ تشکیل دادند. نمونه 30 زوج از جامعه مذکور بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده، در دو گروه آزمایش ( 15 زوج) و کنترل ( 15 زوج) تخصیص یافتند و به پرسشنامه تعارضات زناشویی براتی و ثنایی پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه به صورت هفته ای 1 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخل های دریافت نکرد. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 24 در سطح معنی داری 0/05 تحلیل شدند.
یافته ها: در گروه آزمایش میانگین و انحراف معیار نمره تعارضات زناشویی از 159/24 ± 13/56 به 121/16 ± 12/18 بعد از انجام مداخله تغییر کرده است. یافته ها حاکی از تفاوت معنادار میانگین و انحراف استاندارد تعارضات زناشویی زوجین نظامی (P > 0/01) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون بود. بر اساس مجذور اتا مقدار تأثیر زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی بر تعارضات زناشویی زوجین 51/8 درصد بود.
نتیجه گیری: در زوجین نظامی متقاضی طلاق، زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی می تواند منجر به کاهش تعارضات زناشویی و ایجاد ارتباط مطلوب بین آنها گردد. لذا، برگزاری جلسات زوج درمانی مبتنی بر رویکرد واقعیت درمانی جهت پیشگیری و حل مشکلات زناشویی در مراکز مشاوره پیشنهاد می شود.

کد مقاله 47395
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397