• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین بسته آموزش غنی‌سازی روانی سربازان و مقایسه اثربخشی آن با روان درمانی مبتنی بر بهبود عملکرد اجرایی بر ارتقای مهارت‌های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان: یک مطالعه ترکیبی
تعداد صفحات 13
نویسنده علیرضا کریمی - زهرا یوسفی - هاجر ترکان
مشخصات نشریه  علوم مراقبتی نظامی سال 9 شماره 4 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1401
محدوده صفحات 356-344
کلید واژه روان درمانی  اصفهان  بسته آموزشی  مهارت‌های اجتماعی  مهارت هیجانی  غنی‌سازی  خدمت سربازی  سربازی  سربازان  آموزش غنی‌سازی  عملکرد اجرایی  آموزش غنی‌سازی روانی  خانواده دوستی  
چکیده مقدمه: دوره سربازی به دلیل کمبود مهارت های سازگاری، برای برخی از جوانان، دوره ای پرچالش محسوب می شود که می تواند عامل آشکارسازی برای ضعف های روانی باشد.
هدف: این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی غنی سازی روانی و مقایسه اثربخشی آن با آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش ترکیبی حاضر از نوع اکتشافی متوالی در سال 1401 بر روی سربازان پادگان های شهر اصفهان انجام شد. بخش کیفی به منظور تدوین بسته آموزشی- مشاوره ای غنی سازی روانی سربازان به روش تحلیل مضمون کلارک و براون انجام شد. نمونه شامل دوازده شرکت کننده بود که به شکل هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. بسته آموزشی غنی سازی روانی براساس سبک انجمن روان شناسی آمریکا تدوین و پس از تأیید محتوا، بخش کمی آغاز شد. در بخش کمی، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. در این مرحله، 60 سرباز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در
دو گروه آزمایش (گروه آموزش غنی سازی روانی و گروه آموزش بهبود عملکرد اجرایی و گروه کنترل) (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی بودند. داده های گردآوری شده در نرم افزار SPSS نسخه 25 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، در سطح معناداری P > 0/ 05 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بخش کیفی چهار مقوله اصلی را نشان داد که شامل ضعف های درون فردی، مؤلفه های خانواده، علل بین فردی، علل محیطی است. بسته آموزشی با توجه به مدیریت این چهار مقوله اصلی در ضعف روانی تدوین و اعتباریابی شد. یافته های بخش کمی نشان داد هر دو روش بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی (F = 89/10 , P = 0/001) اثر معنادار داشته اند اما بر خانواده دوستی مؤثر نبوده اند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد روش غنی سازی روانی نسبت به روش بهبود عملکرد اجرایی، مؤثرتر بوده است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از بخش کمی، بخش کیفی را تائید کرد و نشان داد که بسته تدوین شده از اعتبار برخوردار است. هر دو بسته آموزشی-مشاوره ای غنی سازی روانی سربازان و آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی تأثیرگذار بوده اند اما بر خانواده دوستی تأثیری نداشتند و بسته آموزشی غنی سازی روانی تأثیر بیشتری نشان داد.

کد مقاله 47394
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397