عنوان | تدوین بسته آموزش غنیسازی روانی سربازان و مقایسه اثربخشی آن با روان درمانی مبتنی بر بهبود عملکرد اجرایی بر ارتقای مهارتهای هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان: یک مطالعه ترکیبی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم مراقبتی نظامی سال 9 شماره 4 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1401 |
محدوده صفحات | 356-344 |
کلید واژه | روان درمانی اصفهان بسته آموزشی مهارتهای اجتماعی مهارت هیجانی غنیسازی خدمت سربازی سربازی سربازان آموزش غنیسازی عملکرد اجرایی آموزش غنیسازی روانی خانواده دوستی |
چکیده |
مقدمه: دوره سربازی به دلیل کمبود مهارت های سازگاری، برای برخی از جوانان، دوره ای پرچالش محسوب می شود که می تواند عامل آشکارسازی برای ضعف های روانی باشد. هدف: این پژوهش با هدف تدوین بسته آموزشی غنی سازی روانی و مقایسه اثربخشی آن با آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی سربازان انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش ترکیبی حاضر از نوع اکتشافی متوالی در سال 1401 بر روی سربازان پادگان های شهر اصفهان انجام شد. بخش کیفی به منظور تدوین بسته آموزشی- مشاوره ای غنی سازی روانی سربازان به روش تحلیل مضمون کلارک و براون انجام شد. نمونه شامل دوازده شرکت کننده بود که به شکل هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. بسته آموزشی غنی سازی روانی براساس سبک انجمن روان شناسی آمریکا تدوین و پس از تأیید محتوا، بخش کمی آغاز شد. در بخش کمی، روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. در این مرحله، 60 سرباز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (گروه آموزش غنی سازی روانی و گروه آموزش بهبود عملکرد اجرایی و گروه کنترل) (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مهارت های هیجانی اجتماعی و خانواده دوستی بودند. داده های گردآوری شده در نرم افزار SPSS نسخه 25 با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، در سطح معناداری P > 0/ 05 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بخش کیفی چهار مقوله اصلی را نشان داد که شامل ضعف های درون فردی، مؤلفه های خانواده، علل بین فردی، علل محیطی است. بسته آموزشی با توجه به مدیریت این چهار مقوله اصلی در ضعف روانی تدوین و اعتباریابی شد. یافته های بخش کمی نشان داد هر دو روش بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی (F = 89/10 , P = 0/001) اثر معنادار داشته اند اما بر خانواده دوستی مؤثر نبوده اند. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد روش غنی سازی روانی نسبت به روش بهبود عملکرد اجرایی، مؤثرتر بوده است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از بخش کمی، بخش کیفی را تائید کرد و نشان داد که بسته تدوین شده از اعتبار برخوردار است. هر دو بسته آموزشی-مشاوره ای غنی سازی روانی سربازان و آموزش بهبود عملکرد اجرایی بر بهبود مهارت های اجتماعی هیجانی تأثیرگذار بوده اند اما بر خانواده دوستی تأثیری نداشتند و بسته آموزشی غنی سازی روانی تأثیر بیشتری نشان داد. |
کد مقاله | 47394 |
تعداد بازدید | 24 |
|