• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر مشاوره گروهی بر دانش، نگرش و عملکرد جنسی زنان جوان با اختلال عملکرد جنسی: کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی
تعداد صفحات 10
نویسنده زهرا کرمی - فرزانه سلطانی - محمد احمدپناه - فریده کاظمی - سودابه آقابابایی
مشخصات نشریه  مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 207-198
کلید واژه اختلالات جنسی  مشاوره گروهی  عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی زنان  اختلال عملکرد جنسی  دانش جنسی  نگرش جنسی  عملکرد جنسی  مشاوره گروهی زنان  مشکلات جنسی زنان  زنان جوان  
چکیده سابقه و هدف: اطلاعات ناکافی و باورهای نادرست جنسی، از عوامل روان‌شناختی شایع در اختلالات جنسی است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مشاوره بر دانش، نگرش و عملکرد جنسی زنان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی بود.
مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی کنترل‌شده تصادفی در سال 1400 بر روی 80 زن 18 تا 30 سال مبتلا به اختلال عملکرد جنسی انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت‌شناسی، پرسشنامه دانش و نگرش جنسی و شاخص عملکرد جنسی زنان بود. مداخله در چهار جلسه مشاوره 90-45 دقیقه‌ای در هفته بر اساس مدل REDI (ایجاد ارتباط، کاوش، تصمیم‌گیری و اجرای تصمیم) انجام شد. داده‌ها قبل و چهار هفته بعد از مداخله جمع‌آوری شدند و با استفاده از نرم‌افزار Stata-13 تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری کمتر از 0.05 بود.
یافته‌ها: پس از مداخله میانگین نمرات دانش جنسی، نگرش جنسی، دانش و نگرش جنسی و نمره کل عملکرد جنسی در گروه مداخله به ترتیب (13.74 ± 47.1)، (16.34 ± 51.2)، (30.73 ± 98.3) و (29.46 ± 26.2) بود و افزایش معنی دار آماری نسبت به قبل از مداخله و همچنین نسبت به گروه کنترل نشان داد (0.001 > p)، مقایسه میانگین نمرات حیطه های تمایل جنسی، ارگاسم و درد بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری را نشان داد (0.05 > p).
نتیجه‌گیری: مشاوره مبتنی بر مدل REDI در بهبود دانش، نگرش و عملکرد جنسی زنان جوان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی مؤثر است. با توجه به سادگی و مؤثر بودن این روش استفاده از آن در انجام مشاوره­ های جنسی توصیه می‌گردد.

کد مقاله 47393
تعداد بازدید 27

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397