• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه سازگاری با طلاق، مقابله با تنش و تنهایی در زنان مطلقه مستقل و وابسته به خانواده
تعداد صفحات 13
نویسنده فاطمه شریعتی - علی آل یاسین
مشخصات نشریه  مديريت ارتقاي سلامت شماره 4 پیاپی 62
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 69-57
کلید واژه زنان مطلقه  راهبردهای مقابله‌ای  قم (شهرستان)  سبک مقابله هیجان‌ مدار  تنهایی  استقلال زنان  سازگاری با طلاق  طلاق  کمیته امداد امام خمینی (ره)  مددجویان کمیته امداد  تنهایی زنان  زنان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  مقابله با تنش  زنان مطلقه مستقل از خانواده  زنان مطلقه وابسته به خانواده  مقابله تکلیف‌مدار  مقابله با حواس پرتی اجتنابی  
چکیده مقدمه: زنان مطلقه مستقل از خانواده های خود نسبت به زنان مطلقه وابسته به خانواده های خود ممکن است راهبردهای مقابله با تنش، سازگاری با طلاق و تنهایی را از خود نشان دهند. هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان سازگاری با طلاق، مقابله با تنش و تنهایی در زنان مطلقه مستقل و زنان مطلقه وابسته به خانواده است.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام زنان مطلقه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر قم در سال 1399 بود که از میان آن ها 35 تن زن مستقل از خانواده و 35 تن از زنان وابسته به خانواده به روش نمونه گیری غیر تصادفی و دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، «مقیاس سازگاری طلاق فیشر» (Fisher Divorce Adjustment Scale)، «سیاهه مقابله با موقعیت های تنش زا» (Coping Inventory for Stressful Situations) و «مقیاس تنهایی» (Loneliness Scale) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین سازگاری با طلاق (001/0 = P ، 09/88 = F )، مقابله تکلیف مدار (015/0 = P ، 22/6 = F )، مقابله هیجان مدار (001/0 = P ، 9/72 = F )، مقابله با حواس پرتی اجتنابی (001/0 = P ، 7/11 = F ) و تنهایی (001/0 = P ، 5/46 = F ) تفاوت معناداری بین زنان مطلقه مستقل و وابسته به خانواده وجود داشت.
نتیجه گیری: زنان مطلقه مستقل از خانواده نمره بالاتری را در مقابله تکلیف مدار و نمره پایین تری را در مقابله هیجان مدار و مقابله با حواس پرتی اجتنابی نسبت به زنان مطلقه وابسته به خانواده از خود نشان دادند. زنان مطلقه مستقل از خانواده، نمره بالاتری را در نمره کل سازگاری با طلاق و نمره پایین تری را در نمره کل تنهایی نسبت به زنان مطلقه وابسته به خانواده از خود نشان دادند. لذا به مسئولین کمیته امداد امام خمینی پیشنهاد می شود دوره های آموزشی راهبردهای مقابله ای جهت کاهش تنهایی و افزایش سازگاری با طلاق و استقلال زنان مطلقه وابسته به خانواده اجرا شود.

کد مقاله 47366
تعداد بازدید 24

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397