• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نسب فرزند و آثار حقوقی آن در باروری با تخمک اهدایی در فقه امامیه و حقوق ایران با نگاهی به آیات قرآن
تعداد صفحات 13
نویسنده زهرا برونسی - منصور امیرزاده جیرکلی - محمدعلی سعیدی
مشخصات نشریه  قرآن و طب شماره 1 پیاپی 29
تاریخ انتشار بهار - 1402
محدوده صفحات 13-1
کلید واژه قرآن  حضانت طفل  حضانت  ایران  حضانت فرزند  نسب  آیات قرآن  اهدای تخمک  فقه امامیه  صاحب تخمک  اهداکننده تخمک  نظام حقوقی ایران  حضانت کودکان  آثار حقوقی  نسب فرزندان ناشی از باروری پزشکی  تخمک اهدایی  زن صاحب رحم  نسب کودک  صاحب اسپرم  
چکیده هدف: در برخی از زوجین، زن فاقد تخمک بارور شونده می‌باشد و از تخمک فرد دیگری جهت لقاح استفاده و سپس آنرا در رحم خود قرار می‌دهد. نَسَب فرزند در این حالت و آثار حقوقی آن همچون ارث، حضانت و ... دارای ابهاماتی می‌باشد. هدف از این تحقیق بررسی نسب در اهدای تخمک در فقه امامیه و حقوق ایران می‌باشد.
مواد و روش‌ها: برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش تحقیق کیفی و با بررسی و تحلیل متون حقوقی، آیات، روایات و همچنین نظرات فقهای مسلمان، مفاهیم و مولفه‌های مرتبط استخراج گردید.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که با استفاده از تخمک اهدایی، بین افرادی که در این رابطه شرکت دارند، مادر حقیقی نوزاد متولد شده، فرد اهداکننده تخمک می‌باشد و کسی که حامل نطفه در رحم خود بوده است، مادر حقیقی نوزاد نمی‌باشد. نتیجه‌های به دست آماده نشان می‌دهد که نسب کودکان ناشی از این روش‌های باروری به صاحبان اسپرم و تخمک الحاق می‌شود. از طرفی باتوجه به اینکه حضانت فرزند تا قبل از هفت سالگی با مادر است، پرسش‌هایی در این زمینه مطرح می‌شود که صاحب رحم، مادر فرزند است که باید از او نگهداری و شیردهی کند.

کد مقاله 47363
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397