• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مروری بر مداخلات مؤثر بر خودانگاره تناسلی زنان: یک مرور مفهومی
تعداد صفحات 16
نویسنده فاطمه شهریاری - آرمین فیروزی - ابوالفضل حسین نتاج - نرگس مسلمی زاده - صغری خانی
مشخصات نشریه  تعالي باليني - دانشگاه علوم پزشکی مازندران شماره 1 پیاپی 39
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 16-1
کلید واژه زنان و زایمان  سلامت جنسی  مداخله آموزشی  تصویر ذهنی بدنی  مداخله  خودانگاره تناسلی  تصویر ذهنی زنان  مداخلات مشاوره‌ای  سلامت جنسی زنان  دستگاه تناسلی زنان  تصویر ذهنی  ظاهر دستگاه تناسلی  مداخله ورزشی  
چکیده تصویر ذهنی از دستگاه تناسلی از اجزای مهم سلامت جنسی می­ باشد که به معنای نگرش، احساسات و باور زنان در مورد اندام تناسلی­شان است که با رضایت جنسی و تمامی ابعاد عملکرد جنسی زنان همراه است. لذا با توجه به اهمیت نقش تصویر ذهنی از دستگاه تناسلی در سلامت جنسی زنان، این مطالعه با هدف مروری بر مداخلات موثر بر خودانگاره تناسلی زنان انجام شد.
برای انجام این مطالعه مروری مفهومی در پایگاه ­های؛ Scopus ،SID ،PubMed ،Magiran ،Library of Cochrane,Web of science و از موتور جستجو Google scholar و با کلیدواژه­ های زنان، مداخلات، خودانگاره تناسلی، ظاهر دستگاه تناسلی، مداخلات، زنان و زایمان جستجو انجام شد. داده ­ها از مطالعاتی استخراج شد که با اهداف مطالعه مطابق بود. کیفیت مقالات براساس ابزار ارزیابی خطر سوءگیری کاکراین ارزیابی شدند.
از مجموع 418 مطالعه جستجو شده، 11 مطالعه با معیارهای مطالعه مطابقت داشتند. براساس نتایج، مداخلات موثر بر خودانگاره تناسلی زنان به سه طبقه تقسیم می­شود. طبقه اول شامل؛ مداخلات آموزشی (آموزش روانی-جنسی، آموزش ابراز وجود جنسی، آموزش از طریق فیلم آموزشی، آموزش جنسی، آموزش مهارت های خود تشویقی و نشان دادن تصویر طبیعی اندام تناسلی)، طبقه دوم مداخلات ورزشی (پیلاتس و چی­کونگ) و طبقه سوم شامل مداخلات مشاوره ­ای (درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد) می­ باشد.
با استفاده از رویکردهای مناسب به شیوه­ های متفاوت از قبیل؛ مداخلات آموزشی، ورزشی، مشاوره­ ای، می­ توان خودانگاره ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ و مهارت­ های جنسی زنان را ارتقا داد و باورها و نگرش­ های جنسی آنها را اصلاح نمود. پیشنهاد می­ شود جهت بهبود سلامت جنسی، ارتقای خودانگاره ﺗﻨﺎﺳﻠﯽ زنان مورد توجه ویژه قرار گیرد. با این وجود، برای اتخاذ بهترین مداخلات و ایجاد تغییر در سیاست­گذاری، همچنان به تحقیقات بیشتر مبتنی بر فرهنگ نیاز است.

کد مقاله 47359
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397