عنوان
|
میزان و چگونگی همفرهنگی دانش آموختگان مدارس اسلامی و مدارس دیگر شهر تهران: با تأکید بر عوامل مدرسه و خانواده |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
محبوبه پرتو اعلم - حسین دهقان - ناصر باهنر |
مشخصات نشریه
|
مطالعات جنسیت و خانواده - پژوهشکده زن و خانواده سال 10 شماره 1 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
116-91 |
کلید واژه
|
ارزشهای اجتماعی الگوهای رفتاری مدرسه هنجارهای اجتماعی اجتماعی شدن تهران خانواده مدارس اسلامی عوامل مدرسهای عوامل خانواده همفرهنگی دانش آموختگان مدارس اسلامی
|
چکیده
|
هدف تحقیق حاضر شناخت میزان و چگونگی همفرهنگی (ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) دانش آموختگان مدارس اسلامی و مدارس دیگر (دولتی و غیردولتی) شهر تهران و تأثیر عوامل خانواده و مدرسه بر آن است. روش این پژوهش پیمایشی است و برای جمعآوری دادهها از ابزار «پرسشنامة محققساختة برخط» استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مدارس اسلامی و مدارس دیگر شهر تهران است که در سه سال اخیر از دبیرستان و هنرستان دانش آموخته شدهاند. با روش نمونهگیری دردسترس و هدفمند، تعداد 385 نفر دانش آموختة مدارس اسلامی و 384 نفر از دانش آموختگان مدارس دیگر شهر تهران (درمجموع 769 نفر) مورد آزمون قرار گرفتند.
اعتبار پژوهش با روشهای صوری نظر خبرگان و اعتبار سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار AMOS محاسبه تأیید شد. شاخصهای برازش مدل و نیز مقدار آلفای کرونباخ در سطح مطلوب و قابل استنادی قرار دارد و پایایی بالای تحقیق را نشان میدهد. نتایج تحقیق با بهرهگیری از آزمون T با نرمافزار SPSS، نشان میدهد دانش آموختگان مدارس اسلامی نسبت به دانش آموختگان مدارس دیگر شهر تهران، از همفرهنگی و اشتراک بیشتری در عناصر فرهنگی (شامل ارزشها و هنجارهای اجتماعی و الگوهای رفتاری) برخوردارند. یافتههای تبیینی تحقیق در قالب الگوی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار AMOS نشان داد: عوامل «خانواده» و «مدرسه» بر هم فرهنگی دانش آموختگان مدارس اسلامی اثر دارد.
|