• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل جامعه‌شناختی تأثیرات برنامه‌های پنج ساله توسعه بر نهاد خانواده: با تأکید بر آسیب‌های آن
تعداد صفحات 18
نویسنده رضا خدابخش - مهرداد نوابخش - علیرضا کلدی - پروین سوادیان
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 پیاپی 33
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 255-238
کلید واژه ازدواج  فرزندآوری  نهاد خانواده  آسیب‌شناسی  تحولات خانواده  خانواده در برنامه توسعه  تحلیل جامعه‌شناختی  خانواده  برنامه‌های توسعه ایران  طلاق  برنامه توسعه   کاهش فرزندآوری  
چکیده هدف: با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، بررسی و آسیب‌‌شناسی برنامه‌‌های گذشته در مواجهه با مسائل خانواده و ارزیابی رویکرد اتخاذ شده، به‌‌منظور اصلاح فرایند تدوین هرچه کارشناسی‌‌تر برنامه هفتم حائز اهمیت است از این‌‌رو در مطالعه حاضر به تحلیل جامعه‌‌شناختی تأثیرات برنامه‌‌های پنج‌‌ساله توسعه بر نهاد خانواده؛ با تأکید بر آسیب‌‌های آن پرداخته شد.
مواد و روش ها: روش مطالعه حاضر کیفی و در آن از تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه را اسناد رسمی و کتابخانه‌‌ای و صاحب‌‌نظران تشکیل می‌‌دادند. نحوه انتخاب مبتنی بر روش‌‌نمونه‌‌گیری هدفمند بود و بر مبنای اشباع‌‌نظری 11 سند مرتبط با موضوع پژوهش بررسی و با 15 نفر مصاحبه شد. ابزار گردآوری اطلاعات چک لیست و مصاحبه بود است. در این مطالعه برای ارزیابی نتایج به‌‌دست آمده از معیارهای قابلیت اطمینان، اعتبار، قابلیت انتقال و تأییدپذیری استفاده شد. سرانجام تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش کدگذاری پیشینی (قیاسی) استفاده شد.
یافته‌‌‌‌ها: با تحلیل برنامه‌‌های اول تا ششم توسعه 5 مضمون اصلی حمایت از خانواده، فرزند‌‌آوری، حمایت از زنان سرپرست خانوار، اصلاح ساختار تصمیم‌‌ساز زنان و خانواده و حمایت از گروه‌‌های آسیب‌‌پذیر شناسایی شد. برنامه‌‌های توسعه از نظر محتوایی در ارتباط با نهاد خانواده ایرادات متعددی دارد و با ارزیابی مهم‌‌ترین شاخص‌‌های برنامه‌‌های توسعه مشخص شد طلاق روند افزایشی، فرزندآوری و به موازات آن ازدواج روند کاهشی داشته است.
نتیجه‌‌گیری: این نتیجه نشان از این دارد که برنامه‌‌های توسعه بر نهاد خانواده نه تنها اثر مثبت قابل توجهی نداشته‌‌اند بلکه به‌‌طور منفی بر نهاد خانواده مؤثر بوده‌‌اند.

کد مقاله 47339
تعداد بازدید 25

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397