• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نقش نابرابری جنسیتی در پایداری خانواده (مورد مطالعه زنان شهر بندرعباس)
تعداد صفحات 10
نویسنده محبوبه مهرابی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 84-75
کلید واژه عدالت جنسیتی  بندرعباس (شهرستان)  زنان مطلقه  طلاق عاطفی  نابرابری‌های جنسیتی  زنان غیر مطلقه  پایداری خانواده  طلاق  طلاق قانونی  نابرابری جنسیتی سنتی  نابرابری جنسیتی مدرن  
چکیده هدف: تحقیق حاضر با هدف تبیین ارتباط نوع نابرابری جنسیتی نهادینه شده در فرد با نوع طلاق صورت گرفته است.
مواد و روش ها: در این پژوهش، داده ها از 178 زن مطلقه و 222 زن غیرمطلقه دارای طلاق عاطفی بندرعباس و به روش پیمایشی جمع آوری شده است. از این رو از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده جهت زنان غیر مطلقه و نمونه گیری زنجیره ای جهت زنان مطلقه بهره گرفت. داده های پرسشنامه با مصاحبه جمع آوری و روایی صوری از طریق مرور ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه ای با آلفای کرونباخ تأیید شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد، 5/40 درصد از زنان، دارای طلاق عاطفی زیاد و 5/59 در صد از آنها، دارای طلاق عاطفی متوسط هستند؛ نتایج حاصل از آماره توصیفی حاکی از آن است که، 33 درصد از زنان مطلقه، دارای دیدگاه سنتی و 56 درصد از آنها دارای دیدگاه مدرن در نابرابری جنسیتی در جامعه هستند. همچنین دیدگاه 67 درصد از زنان دارای طلاق عاطفی به نابرابری های جنسیتی در جامعه، سنتی و دیدگاه 44 درصد از آنها، مدرن می باشد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون کای اسکوئر، نشان داد بین نوع دیدگاه زنان در نابرابری جنسیتی (419/21) با نوع طلاق، با اطمینان 99/0 درصد و در سطح خطای کوچکتر از 01/0 رابطه معناداری وجود دارد و شدت رابطه آنها، 231/0 می باشد.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج آزمون یومن- وایتنی، افراد دارای طلاق عاطفی، از دیدگاه سنتی تری نسبت به زنان دارای طلاق قانونی برخوردارند. این پژوهش پیشنهاد می دهد جهت افزایش پایداری خانواده، عدالت جنسیتی در همه عرصه های جامعه نهادینه شود تا جامعه نیز از ظرفیت نیروهای اجتماعی بهترین بهره را ببرد.

کد مقاله 47338
تعداد بازدید 29

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397