• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی رویکرد طرحواره درمانی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود کنترلی زنان و مردان متأهل دارای روابط فرازناشویی
تعداد صفحات 10
نویسنده المیرا بهشتی مقدم - محمدابراهیم مداحی - مرجان جعفری روشن - پروانه قدسی
مشخصات نشریه  سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت شماره 2 پیاپی 33
تاریخ انتشار تابستان - 1402
محدوده صفحات 58-49
کلید واژه روابط فرازناشویی  خودکنترلی  تهران  طرح‌واره درمانی  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  
چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه اثربخشی رویکرد طرحواره درمانی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود کنترلی زنان و مردان متاهل دارای روابط فرازناشویی، انجام گرفت.
مواد و روش ها: در این پژوهش، جامعه آماری شامل زنان و مردان متأهل دارای رابطۀ فرازناشویی بود که بخاطر علنی شدن رابطۀ فرازناشویی خود، در 12 ماه سال 1399 و 9 ماه اول سال 1400 به چهار کلینیک مشاوره و روانشناسی شهر تهران که در دسترس محقق این پژوهش قرار داشت، مراجعه نمودند. از بین زوج‌ها 45 مورد بصورت تصادفی انتخاب شدند (23 خانم و 22 آقا). برای اجرای طرح، محقق از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده کرد و پرسشنامۀ خودکنترلی تانجی (2004) در میان سه گروه آزمودنی توزیع شد (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل). سپس تأثیر متغیر مستقل یا دو روش درمانی، بر دو متغیر وابسته مورد مقایسه قرار گرفت. پس از برگذاری 10 جلسۀ نود دقیقه‌ای دورۀ طرحواره درمانی هفته‌ای یک بار و 8 جلسۀ نود دقیقه‌ای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد هفته‌ای یک بار، از افراد گروه‌های آزمایشی و کنترل پس آزمون به عمل آمد. در این تحقیق برای تحلیل داده‌ها، از آزمون تحلیل کواریانس و به منظور مقایسه اثر بخشی دو رویکرد طرحواره درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند خودکنترلی در گروه آزمایش طرحواره‌درمانی به ترتیب افزایشی به میزان 31.66 داشت. همچنین خودکنترلی در گروه آزمایش پذیرش و تعهد در پس آزمون 37.87 افزایش داشتند، در حالی که در گروه کنترل افزایش در هر دو گروه زیر یک نمره بود و تحلیل کواریانس اثربخشی دو رویکرد را بر خود کنترلی تایید نمود. همچنین یافته‌ها نشان داد بین دو رویکرد درمانی، مشخص شد بین این دو رویکرد از نظر میزان اثربخشی در خود کنترلی، تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های بدست آمده رویکرد طرحواره درمانی با درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خود کنترلی زنان و مردان متاهل دارای روابط فرازناشویی تاثیری معنادار دارد.

کد مقاله 47336
تعداد بازدید 103

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397