• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده
تعداد صفحات 9
نویسنده معصومه حیدری - آزیتا کیانی آسیابر - شفیقه محمدی تبار
مشخصات نشریه  آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3 پیاپی 59
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 9-1
کلید واژه ازدواج  دانشجویان دختر  انگیزه ازدواج  تهران  واقع گرایانه  نگرش به ازدواج  دیدگاه‌های دختران مجرد  نگرش دختران به ازدواج  نگرش دانشجویان  نگرش دختران  دانشجویان کارشناسی  درس دانش خانواده و جمعیت  دانشگاه شاهد  نگرش بدبینانه  نگرش خوش بینانه  نگرش ایده آل گرایانه  
چکیده مقدمه: در سال‌های اخیر تغییراتی در نگرش دختران به ازدواج به وجود آمده و تمایل آنان برای ازدواج را تحت تاثیر قرار داده است. تحقیق حاضر با هدف مقایسه نگرش به ازدواج دانشجویان دختر دانشگاه شاهد قبل و بعد از برگزاری درس دانش خانواده در نیم سال اول 1400-1399 انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع مقایسه قبل و بعد بود. پژوهش بر روی 159 نفر از دانشجویان دختر مقطع لیسانس دانشگاه شاهد در شهر تهران انجام شد. نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و نمونه‏ ها، دانشجویانی بودند که در نیم سال دوم 1400-1399، درس دو واحدی جمعیت و دانش خانواده را اخذ کرده بودند. گردآوری داده ها با استفاده از مقیاس نگرش به ازدواج (MAS) با چهار زیر مقیاس دیدگاه‏ های خوش بینانه، بدبینانه، واقع گرایانه و ایده‏ آل گرایانه بود. پرسشنامه یک بار قبل از شروع درس و بار دوم سه ماه بعد (بعد از اتمام 14 جلسه تدریس درس جمعیت و دانش خانواده) توسط دانشجویان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spss نسخه 21 انجام شد.
یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 88/3 ± 19/21 سال بود. تفاوت نگرش کلی به‏ ازدواج قبل 48/9 ± 87/77 و بعد 25/9 ± 57/83 معنی دار بود (001/0 > p). زیر مقیاس های نگرش به ازدواج شامل نگرش خوش بینانه، ایده آل گرایانه و واقع گرایانه به ازدواج، قبل و بعد، تفاوت معنی دار داشت (001/0 > p)، اما نگرش بدبینانه تفاوت معنی دار (615/0 = p) نداشت.
نتیجه‏ گیری: با توجه به نتایج تحقیق، درس جمعیت و دانش خانواده، نگرش کلی به ازدواج را بهبود بخشیده، لذا با توجه به کاهش نرخ ازدواج در سال های اخیر، بهتر است، این درس در سال اول تحصیل ارائه شود تا انگیزه ازدواج زودتر در دانشجویان ایجاد شود.

کد مقاله 47332
تعداد بازدید 21

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397