• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش برنامه توانمندسازی روان‌شناختی بر مسئولیت‌پذیری زناشویی و بهزیستی روانی زنان همسر معتاد
تعداد صفحات 14
نویسنده مریم مؤیدی مهر - جاوید پیمانی - حسن احدی - طاهر تيزدست
مشخصات نشریه  روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 3 پیاپی 57
تاریخ انتشار مرداد و شهریور - 1402
محدوده صفحات 94-81
کلید واژه اعتیاد  توانمندسازی روانشناختی  تهران  بهزیستی روان‌شناختی  توانمندسازی  همسران معتادان  زنان شهر تهران  تعهد اخلاقی  سوء مصرف مواد   تعهد شخصی  اعتیاد زوج  رشد شخصی  روابط مثبت با دیگران  بهزیستی روان‌شناختی زنان  برنامه‌های توانمندسازی  پذیرش خود  مسئولیت‌پذیری زناشویی  
چکیده مقدمه: اختلال مصرف مواد نه تنها زندگی فرد مصرف کننده را تحت ­الشعاع قرار می­ دهد؛ بلکه مشکلات و ناراحتی ­های زیادی را برای خانواده و همسر معتادین ایجاد کرده و مشکلات زیادی را بر آن­ها ایجاد می ­کند. از این رو، مطالعه حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی بسته توانمندسازی روان شناختی زنان همسر معتاد و بررسی اثربخشی آن بر مسئولیت پذیری زناشویی و بهزیستی روانی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه زنان دارای همسر معتاد به مت آمفتامین شهر تهران در سال 1401 بود که همسر آن­ها برای درمان، به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند. 30 نفر اعضای نمونه به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و با روش تصادفی به گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) اختصاص داده شدند. اعضای گروه آزمایش در 12 جلسه 90 دقیقه­ ای شرکت کردند؛ اما اعضای گروه گواه مداخله­ ای دریافت نکردند. برای گردآوری داده­ ها از پرسشنامه مسئولیت پذیریAdams and Jones (1997) و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روان شناختی Ryff (2006) استفاده شد. تحلیل داده­ ها با نرم افزار SPSS. v21 و در سطح معناداری 05/0 از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد بسته توانمندسازی روان­شناختی بر بهبود نمره کلی مسئولیت­ پذیری و زیرمقیاس­ های تعهد شخصی و تعهد اخلاقی تأثیر دارد. علاوه بر این، تأثیر توانمندسازی روان­شناختی بر بهبود نمره کلی بهزیستی روانی و زیرمقیاس­ های رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران و پذیرش خود معنادار شده است.
نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه زندگی با همسر معتاد با پیامدهای روان­شناختی منفی برای زنان همراه است، توجه همه جانبه و جامع به توانمندسازی روان­شناختی این گروه از زنان و تقویت آن از طریق رویکردهایی همچون بسته توانمندسازی روان­شناختی پیشنهاد می­ شود.

کد مقاله 47327
تعداد بازدید 30

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397