عنوان | غفلت برنامه درسی سلامت از بهداشت بلوغ، تجارب زیسته دانشآموزان دختر پایه دوازدهم |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روان پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 2 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1402 |
محدوده صفحات | 98-87 |
کلید واژه | بلوغ دختران نوجوان دانشآموزان دختر بلوغ دختران تجربه زیسته آموزش بهداشت پدیدارشناسی سلامت بلوغ دختران آموزش بلوغ دانشآموزان دختر دبیرستانی بهداشت بلوغ آذربایجان شرقی برنامههای درسی سلامت بلوغ برنامه درسی مقطع متوسطه آذربایجان غربی تجارب زیسته دختران دانشآموزان پایه دوازدهم |
چکیده |
مقدمه: بهداشت بلوغ، شامل اصولی است که منجر به پایش و ارتقای سلامت جسمی و روانی می شود و لازم است که در زمینه آن آموزش های لازم به نوجوانان ارائه گردد. پژوهش حاضر، تجربه زیسته دانش آموزان دختر از غفلت برنامه درسی سلامت و بهداشت از بهداشت بلوغ، را مورد بررسی قرار داده است. روش کار: این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی، با مطالعه تجارب زیسته دانش آموزان می باشد. بر این اساس در سال 1401، تجارب زیسته 19 نفر از دانش آموز پایه دوازدهم با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بررسی شده است. انتخاب مشارکت کنندگان، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی انجام شده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با دو روش بازبینی توسط 12 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 4 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد کُلایزی صورت پذیرفت. یافته ها: از تحلیل داده ها، 237 کد ، 7 مضمون اصلی و 56 زیر مضمون به دست آمده است. مضمون های مستخرج از پژوهش عبارتند از: غفلت عمومی از آموزش بلوغ، غلبه محدودیت های سنتی فرهنگی، تک بعدی بودن آموزش های بلوغ، مهارت های بالای کادر پزشکی، توقعات غیرواقع بینانه از نوجوانان، موانع آموزش بلوغ، ضرورت های آموزش بلوغ. نتیجه گیری: برنامه ریزی آموزش های بهداشت بلوغ بر اساس نقاط قوت کادر پزشکی، واقع بینی نسبت به بلوغ و توجه عمومی به آموزش آن یک ضرورت است. |
کد مقاله | 47326 |
تعداد بازدید | 32 |
|