عنوان
|
تأثیر جو برخورد با خطا بر تمایل به ترک خدمت زنان شاغل (مورد مطالعه: هتلهای چهار و پنج ستاره شهر مشهد) |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
اسماعیل ملک اخلاق - فرشاد قادری |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی گردشگری - پژوهشكده گردشگری جهاد دانشگاهی سال 11 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1402 |
محدوده صفحات
|
62-37 |
کلید واژه
|
زنان شاغل مشهد زنان شاغل شهرستان مشهد زنان مشهد سازمانهای خدماتی تمایل به ترک خدمت کارکنان هتل جو بخشش درک شده مدیریت خطا رفتار یادگیری جو برخورد با خطا جو مدیریت خطا
|
چکیده
|
در عصر اجتماعی جدید زنان بهعنوان نیمی از افراد جامعه در پیشبرد اهداف کشورها تأثیر بسزایی دارند. با توجه به اینکه سازمانها از وجود خطا بری نیستند، جو مناسب برای برخورد با خطا برای سازمانها خصوصاً سازمانهای خدماتی ضروری است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر جو برخورد با خطا بر تمایل به ترک خدمت با نقش میانجیگری رفتار یادگیری میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، كاربردي و از نظر روش انجام كار، پيمايشـي اسـت. جامعه آماری پژوهش را کارکنان زن هتلهای شهر مشهد تشکیل دادند. به دلیل نامشخص بودن جامعـه آمـاري، 390 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که روایی صوری و محتوایی آن از طریق بررسی صاحبنظران مدیریت و روایی سازه آن با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار آموس ارزیابی و تأیید شد. همچنین ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای سازههای مختلف پرسشنامه، پایایی آن را تأیید کرد. یافتههای پژوهش نشان داد، جو مدیریت خطا و جو بخشش درک شده به ترتیب با 48/0 و 57/0 بر رفتار یادگیری کارکنان تأثیر دارد. همچنین اثر جو مدیریت خطا، جو بخشش درک شده و رفتار یادگیری به ترتیب با 34/0-، -20/0- و 28/0- بر کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان معنیدار است. علاوه بر این نقش واسط رفتار یادگیری در رابطه علی بین جو مدیریت خطا و تمایل به ترک خدمت با ضریب اثر 13/0- و رابطه علی بین جو بخشش و تمایل به ترک خدمت با ضریب اثر 16/0- نیز تأیید شد.
|