• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ابعاد مختلف پدیده ناباروری در زندگی زنان ایرانی: یک مطالعه مرور نظامند
تعداد صفحات 19
نویسنده لطف‌الله دژکام - منصور درویشی تفویضی - نوید کلانی
مشخصات نشریه  زنان مامایی و نازایی ایران شماره 3
تاریخ انتشار خرداد - 1402
محدوده صفحات 108-90
کلید واژه زن ایرانی  ایران  تجربه زنان  زنان نابارور  تجربه زیسته  ناباروری زنان  ناباروری  مرور نظام‌مند  
چکیده مقدمه: ناباروری و تلاش برای درمان آن، با تنش­ هایی برای زوجین همراه است. در ایران نیز ناباروری مسأله‌ای است که با چالش ­های متعدد همراه است و زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر این مشکلات هستند. مطالعه حاضر با هدف تبیین و تحلیل تجارب زیسته زنان نابارور بر اساس مطالعات انجام شده در ایران در طول دو دهه گذشته انجام شد.
روش‌کار: این مطالعه از نوع مرور نظام‌مند می ­باشد. استراتژی جستجوی این مطالعه بر پایه جستجو در پایگاه­ های استنادی PubMed، Web of Science، Google Scholar و SID با عبارات فارسی مطالعات کیفی یا مصاحبه یا تجربه زیسته یا پدیدارشناسی و ناباروری یا زنان نابارور یا زوجین نابارور و معادل­ های انگلیسی این واژگان انجام شد. مقالات با استفاده از چک‌لیست CASP ارزیابی شدند؛ در نهایت 21 مقاله که تجارب زیسته زنان نابارور را از منظرهای مختلف به‌صورت کیفی و پدیدارشناسی تبیین کرده بودند؛ وارد مطالعه و ارزیابی ترکیب و فراتحلیل شدند.
یافته ­ها: با کنار هم قرار دادن کدهای اصلی مقالات به‌عنوان کدهای اولیه و حذف موارد تکراری، 102 کد غیرتکراری به‌دست آمد که آنها در قالب 8 مضمون اصلی شامل: چالش‌های کلی زنان نابارور، واکنش‌های زنان نابارور، جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی، جنبه‌های شناختی، پیامدهای روان‌شناختی ناباروری، روش‌های مقابله با مشکلات روانی و اجتماعی ناباروری، عوامل مؤثر بر رفتارهای جنسی، عوامل افزایش و کاهش‌دهنده امید در زنان نابارور با تجربه شکست در درمان ناباروری دسته‌بندی شد.
نتیجه­ گیری: تجارب زیسته زنان نابارور نشان می ­دهد که آنها در جامعه ایران با مشکلات و رنج­ هایی مواجه هستند. به‌نظر می­ رسد هنوز بسیاری از ابعاد زندگی زنان نابارور مورد تبیین و تحلیل قرار نگرفته است. ضمن آنکه نقش ویژگی‌های دموگرافیک، فرهنگ‌ها، قومیت­ ها و بستر خانوادگی در تحلیل­ ها مورد توجه پژوهشگران واقع نشده است که ضرورت مطالعات بیشتر برای طراحی برنامه­ های حمایتی مؤثر با توجه به سیاست­ های جمعیتی کشور؛ بیشتر احساس می­ شود.

کد مقاله 47125
تعداد بازدید 26

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397