• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه نشخوار فکری و باورهای فراشناختی در زنان شاغل و زنان خانه‌دار شهرستان یزد
تعداد صفحات 8
نویسنده زهرا چابکی نژاد
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 21
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه زنان خانه‌دار  زنان شاغل  اشتغال زنان  زنان یزد  یزد (شهرستان)  بهداشت روان  آثار اشتغال زنان  نشخوار فکری  باورهای فراشناختی  افکار مزاحم  بهداشت روانی زن  
چکیده زمینه و هدف: زنان ازیک‌طرف در محیط کار و خانه به‌دلیل نقش‌های متعدد خود فشار زیادی را تحمل می‌کنند و ازسوی‌دیگر درمقایسه با مردان از فرصت رشد و ارتقای شغلی و مزایایی همچون حقوق اضافه و غیره محروم هستند. این عوامل می‌تواند آن‌ها را گرفتار مجموعهٔ افکار مزاحم و نشخوار فکری کند. هدف پژوهش حاضر، مقایسهٔ نشخوار فکری و باورهای فراشناختی در زنان شاغل و زنان خانه‌دار شهر یزد بود.
روش‌بررسی: روش تحقیق، توصیفی و از نوع علّی‌مقایسه‌ای بود. جامعهٔ آماری را تمامی زنان خانه‌دار و زنان شاغل در اداره‌ها و سازمان‌های شهر یزد در سال ۱۴۰۰ تشکیل دادند. تعداد نمونهٔ پژوهش دویست نفر (صد نفر از زنان شاغل و صد نفر از زنان خانه‌دار) بود که به‌صورت دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس نشخوار فکری (نالن-هوکسما و مارو، ۱۹۹۱) و پرسش‌نامهٔ باورهای فراشناختی (ولز و کارترایت-‌هاتن، ۲۰۰۴) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل در نرم‌افزار SPSS صورت گرفت. سطح معناداری آزمون‌های آماری ۰٫۰۵ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین دو گروه زنان شاغل و زنان خانه‌دار از نظر نشخوار فکری تفاوت معناداری وجود داشت (۰٫۰۰۱ > p)؛ اما از نظر باورهای فراشناختی بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (۰٫۶۳۱ = p).
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های پژوهش نتیجه گرفته می‌شود که اشتغال زنان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کمتر درگیر افکار مزاحم و نشخوارهای فکری شوند و از بهداشت روانی بیشتری برخوردار باشند.

کد مقاله 47103
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397