• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی درمان راه حل مدار و هیجان مدار بر نگرش به خیانت زناشویی افراد متأهل
تعداد صفحات 13
نویسنده افشین اهرمیان - منصور سودانی - مریم غلامزاده جفره
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 21
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه درمان متمرکز بر هیجان  بوشهر (شهرستان)  زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره  خیانت زناشویی  زوج درمانی هیجان مدار  افراد متأهل  خیانت  درمان راه حل مدار  رویکرد زوج‌ درمانی کوتاه مدت راه حل محور  خیانت خانوادگی  نگرش به خیانت  
چکیده زمینه و هدف: نگرش به خیانت می‌تواند نقشی پررنگ در گرایش به خیانت زناشویی و طلاق در زوجین داشته باشد؛ ازاین‌رو، ارائۀ مداخلاتی در این راستا احساس می‌شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسهٔ اثربخشی درمان راه‌حل‌مدار و درمان هیجان‌مدار بر نگرش به خیانت زناشویی افراد متأهل انجام شد.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح تک‌آزمودنی بود. در این مطالعه از طرح خط پایهٔ چندگانه استفاده شد. جامعۀ‌ آماری را تمامی زوجین مراجعه‌کننده به مراکز مشاورهٔ شهر بوشهر در سال ۱۳۹۸ تشکیل دادند. از این جامعه هشت زوج (شانزده مرد و زن) به‌شیوهٔ نمونه‌گیری داوطلبانه وارد مطالعه شدند و زوجین به‌شیوهٔ جایگزینی تصادفی در دو گروه درمان راه‌حل‌مدار (چهار زوج) و هیجان‌مدار (چهار زوج) قرار گرفتند. هشت جلسه درمان راه‌حل‌مدار و ده جلسه درمان هیجان‌مدار هرکدام به‌مدت‌زمان جلسه‌ای نود دقیقه‌ برای هر دو گروه اجرا شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها مقیاس نگرش به خیانت زناشویی (واتلی، ۲۰۰۸) بود. برای تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها و نمره‌های به‌دست‌آمده از ارزیابی‌‌ها در سه مرحلهٔ خط پایه‌‌‌‌ و درمان و پیگیری دوماهه از روش ترسیم دیداری و شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی استفاده شد.
یافته‌ها: مقایسۀ نمرات مرحلهٔ پیگیری با مراحل خط پایه و مداخله، روند کاهشی پایدار نمرات نگرش به خیانت زناشویی را در هر دو گروه درمان نشان داد. این امر اثربخشی درمان راه‌حل‌مدار و درمان هیجان‌مدار را در کاهش میزان نگرش به خیانت زناشویی در افراد متأهل مشخص کرد. همچنین درمان هیجان‌مدار با ۳۸٫۱۲درصد در کاهش نگرش به خیانت زناشویی موفق‌تر از درمان راه‌حل‌مدار با ۲۳٫۲۲ درصد بود.
نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج، درمان راه‌حل‌مدار و درمان هیجان‌مدار منجربه کاهش نگرش به خیانت زناشویی در افراد متأهل می‌شود؛ اما درمان هیجان‌مدار در کاهش نگرش به خیانت زناشویی در افراد متأهل موفق‌تر از درمان راه‌حل‌مدار عمل می‌کند.

کد مقاله 47101
تعداد بازدید 20

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397