• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شناخت تجارب زیسته پدیده خیانت زناشویی با محوریت پیامد‌ها و راهبردها در شهر یزد
تعداد صفحات 8
نویسنده سید محمدرضا قائم محمدی - یاسر رضاپور میرصالح - حمیدرضا آریانپور
مشخصات نشریه  مطالعات ناتواني پیاپی 21
تاریخ انتشار 1402
کلید واژه تجربه زیسته  یزد (شهرستان)  راهبرد  پیامدها  خیانت زناشویی  همسران خیانت‌دیده  افراد متأهل  خیانت  خیانت خانوادگی  زوجین آسیب‌دیده از خیانت  افراد خیانت دیده  تجربه خیانت  
چکیده زمینه و هدف: خیانت در روابط زناشویی می‌تواند مشکلات و آسیب‌های خاصی را برای اعضای خانواده به‌وجود آورد و اثرات منفی بر ثبات رابطه و بهزیستی فرد تحمیل کند. محققان، این مطالعهٔ کیفی را با هدف بررسی تجارب زیستهٔ پدیدهٔ خیانت زناشویی با محوریت پیامدها و راهبردها در شهر یزد انجام دادند.
روش‌بررسی: پژوهش حاضر، تحلیلی کیفی بود. جامعهٔ پژوهش را افراد متأهلی تشکیل دادند که به‌علت مسئلهٔ خیانت زناشویی، به دادگستری استان یزد مراجعه کردند و پروندهٔ آن‌ها به مراکز مشاورهٔ خانواده در سطح شهر یزد در نیمهٔ دوم سال ۱۴۰۰ ارجاع داده شد. در مطالعهٔ حاضر به‌روش نمونه‌گیری هدفمند با پانزده نفر (یازده زن و چهار مرد) مصاحبهٔ نیمه‌ساختاریافته انجام گرفت. سؤالات مصاحبه شامل اطلاعات دموگرافیک و سؤالات در زمینهٔ خیانت زناشویی بود. در مطالعهٔ حاضر برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، روش تحلیل مضمونی به‌کار رفت. پس از جمع‌آوری داده‌ها از روش کدگذاری محوری برای دسته‌بندی داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، راهبردهای استخراج‌شده از مصاحبه‌ها در قالب سه مفهوم اصلی مشخص شد که عبارت بود از: چک‌کردن همسر؛ دلسردشدن؛ خیانت متقابل. همچنین دو مفهوم اصلی برای پیامدهای خیانت زناشویی شامل برملاشدن خیانت و ارضای نیازها توسط پارتنر جدید به‌دست آمد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، افرادی که تحت خیانت قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند به‌نوعی شخص خیانت‌کننده را کنترل کنند که در این مسیر گاهی با چک‌کردن همسر و گاهی با خیانت متقابل یا حتی دلسردشدن سعی در مقابله با آن دارند.

کد مقاله 47091
تعداد بازدید 17

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397